چکیده:
مساله تشدید مجازات یکی از مسایل مهمیاست که از دیرباز متفکرین ، حقوقـدانان و فقهـا آن را مطمح نظر قرار داده اند. امروزه کیفیت و حدود تاثیر عوامل تشدید بر کیفـر مجـرمین ، در حقوق جزا از مباحث قابل توجه و جدی اسـت ؛ از منظـر فقـه امامیـه و سـیره نبـوی، عوامـل متعددی در تشدید مجازات دخیل است و شرایط زمـانی و مکـانی و روانـی و... بـدون شـک تفاوت بسیار در میان مجازات افراد ایجاد میکند و در حالی که قانونگذار بـدان توجـه نکـرده است . عوامل مشدده مجازات را میتوان به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد، منظور از عوامل درونی عواملی هستند که در خود شخص مرتکب یا بزه دیده وجود دارند و عوامل خارجی نیـز در خارج از وجود آن ها قرار داشته ، مقاله در پیش رو عوامل تشدید مجازات را به تنصیصـی و اصطیادی تقسیم نموده و سیره نبوی را که یکی از منابع غنی و سرشار فقه اسلامیاسـت مـورد توجه قرارداده است تا از این رهگذر حدود و کیفیت تـاثیر عوامـل تشـدید مجـازات را مـورد واکاوی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
عوامل مشدده مجازات را میتوان به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد، منظور از عوامل درونی عواملی هستند که در خود شخص مرتکب یا بزه دیده وجود دارند و عوامل خارجی نیـز در خارج از وجود آن ها قرار داشته ، مقاله در پیش رو عوامل تشدید مجازات را به تنصیصـی و اصطیادی تقسیم نموده و سیره نبوی را که یکی از منابع غنی و سرشار فقه اسلامیاسـت مـورد توجه قرارداده است تا از این رهگذر حدود و کیفیت تـاثیر عوامـل تشـدید مجـازات را مـورد واکاوی قرار دهد.
در پایان مبحث اول لازم به ذکر است که نگارندگان ، با عنایت به موضـوع پـژوهش بر این باور میباشند که میتوان عوامل تشدید کیفر را منبعث از سیره نبوی به دو دسـته کلی تقسیم میشود: ١- تنصیصی: عواملی که قانونگذار آن ها را به عنوان کیفیات مشـدده پذیرفتـه اسـت که در سیره نبوی مویداتی دارد مثل تعدد، تکرار و زمان و مکان ارتکاب جرم .
براساس نقلی که در کتاب سبل الهدی و الرشاد آمده است ؛ موضوع به رسـول خـدا گزارش شد١ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، امیر المـونین علـی علیـه السـلام را بـه سوی بنی جذیمه فرستادند تا دیه هر یک از مقتولان و هر آنچه که از بابت عمـل خالـد به آنان خسارت رسیده بود، را پرداخت نمایند؛ تا جایی که خـون بهـا و خسـارتی بـاقی نماند مگر اینکه بهای آن توسط علی علیه السلام پرداخت شـد.