چکیده:
این پژوهش حجاب را در چهار چوب ادیان سامی با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد نظری و اسنادی، بررسی کرده و درباره مستندات دینی حجاب را در سه دین اسلام، یهود و مسیحیت تبیین و تشریح کرده است. حجاب در ادیان آسمانی زمینه ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآن کریم این حکم الهی را به نحو مطلوب، تبیین و سیره ی قرآنی معصومین(ع)، آن را به بهترین شکل به منصه ظهور و اجراء رسانده اند در این پایان نامه سعی شده حجاب به عنوان یک خواسته فکری و عقلانی انسانی با رویکرد به جایگاه نهاد خانواده بررسی شود. درباره حجاب در اسلام، اطلاعات کافی داریم. مسیحیت در احکام فقهی خود تابع تورات بوده اما با تغییر آرا، به نسخ اکثر احکام شرعی در آن حکم شده است . بر اساس اصول یهود حداقل حجاب برای دختران و زنان، پوشش موی سر هنگام نماز و دعا، در مقابل افراد نامحرم و پوشاندن دست ها حداقل تا زیر آرنج و پاها تا مچ پا می باشد.این مقاله ضمن بررسی واژگان مرتبط با حجاب در ادیان ابراهیمی ، و بیان تاریخچه ای از حجاب، تفاوت ها و شباهت های احکام حجاب را در سه آیین بزرگ ابراهیمی (یهود و مسیحیت و اسلام ) بررسی کرده، ضمن بیان آیات قرآن در بیان حکم حجاب، تلاش می کند تا به شبهات موجود در این بحث پاسخ داده ، دیدگاه های دو کتاب مقدس (قرآن و تورات) را بیان و مقایسه نماید.
خلاصه ماشینی:
به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين (مکارم شيرازي، ١٣٨٠:ج ٣، ص : ٦٣١ ) بگو: جلباب ها (روسري هاي بلند) خود را بر خويش فرو افکنند اين کار براي اين که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است » و اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنها سر زده توبه کنند "يا أيها النبي قل لأزواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک أدني أن يعرفن فلا يؤذين "(احزاب /٥٩ ) هدف اين است که زنان مسلمان در پوشيدن حجاب سهل انگار و بياعتنا نباشند مثل بعضي از زنان بيبندوبار که در عين داشتن حجاب آن چنان بيپروا و لاابالي هستند که غالبا قسمت هايي از بدن هاي آنان نمايان است و همين معني توجه افراد هرزه را به آنها جلب ميکند.
تورات با نهي تشبه مرد و زن به يکديگر، ميگويد: متاع مرد برزن نباشد ومرد لباس زن را نپوشد؛ زيرا هر که اين را کند، مکروه «يهوه » خداي توست (تورات ، سفر تثنيه ، باب ٢٢، فقره ) حجاب در آيين مسيحيت : مسيحيت احکام شريعت يهود در مورد حجاب را تغيير نداد، چراکه عيسي(ع ) گفت : فکر نکنيد که من آمده ام تا تورات و نوشته هاي پيامبران را منسوخ کنم ، بلکه آمده ام تا آن ها را به تحقق برسانم (عهد جديد، انجيل متي، باب ٧٠)، انجيل در موارد فراوان ، بر وجوب حجاب و پوشش تأکيد و پيروانش را به تنزه ازاعمال شهوت و عفاف فراخوانده است ؛ در انجيل مي خوانيم : همچنين زنان پير در سيرت متقي باشند ونه غيبت گو و نه بنده شراب زياده ، بلکه معلمات تعليم نيکو، تا زنان جوان را خرد بياموزند که شوهر دوست و فرزند دوست باشند، و خردانديش و عفيفه وخانه نشين و نيکو و مطيع شوهران خود که مبادا کلام خدا متهم شود(انجيل ، رساله پولس به تيتوس ، باب دوم ، فقره ١ ـ ٦).