چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسهای سبکهای سه گانه دلبستگی در نوجوانان دارای نشانههای درونیسازی افسردگی و اضطراب میباشد. از میان دانشآموزان دختر پایه هفتم و هشتم شهر تبریز تعداد 150 نفر با دامنه سنی 13-12 سال بعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. والدین آزمودنیها پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998) و دانشآموزان پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998) را تکمیل نمودند سپس دانشآموزان پرسشنامه افسردگی نوجوانان کوتچر (2003) را تکمیل نمودند و در مرحله بعد پس از غربالگری آزمودنیها 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای اضطرابی، 50 نفر دانشآموز دارای نشانههای افسردگی، 50 نفر دانشآموز عادی انتخاب و در مرحله آخر پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006) را والدین 150 دانشآموز تکمیل کردند. نتایج نشان داد از بین سه سبک دلبستگی سبک دوسوگرا توان کافی برای پیشبینی افسردگی و اختلال اضطرابی را ندارد، اما سبک اجتنابی و ایمن سهم مهمی در پیشبینی این دو اختلال دارند. یافتههای به دست آمده از این مطالعه تا حدودی با این ایده که عاملهای محیطی مانند سبکهای دلبستگی نقش مهمی در بروز اختلالات اضطرابی و افسردگی نوجوانان دارند، هماهنگ است.
خلاصه ماشینی:
٣- تعيين تفاوت نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي اجتنابي .
فرضيه ها ١- بين نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي ايمن تفاوت وجود دارد.
٢- بين نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي دوسوگرا تفاوت وجود دارد.
Murphy & Bates ٣- بين نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي اجتنابي تفاوت وجود دارد.
يافته هاي تحقيق نشان داد که ميزان افسردگي در سه سبک دلبستگي ايمن ، اجتنابي و دوسوگرا متفاوت است .
آزمون فرضيه ها فرضيه اول : بين نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي ايمن تفاوت وجود دارد.
فرضيه دوم : بين نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي دوسوگرا تفاوت وجود دارد.
فرضيه سوم : بين نوجوانان داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و نوجوانان عادي از لحاظ سبک دلبستگي اجتنابي تفاوت وجود دارد.
يافته دوم پژوهش مؤيد آن بود که بين سه گروه داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و عادي از لحاظ سبک دوسوگرايي تفاوت معنيدار آماري وجود ندارنـد.
يافته سوم پژوهش حاضر مؤيد آن بود که بين سه گروه داراي نشانه هاي افسردگي، اضطراب و عادي از لحاظ سبک دلبستگي اجتنابي تفاوت معنيدار آماري وجود دارد.
Depression Prediction of Adolescents Due to Attachment to Parents and Peers, Social Skills and Self-Esteem.
Self- Reported Attachment Style, Attachment Quality, and Symptoms of Anxiety and Depression in Young Adolescents.