چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر بالندگی اعضای هیات علمی تربیتبدنی و علوم ورزشی بوده است. این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی به اجرا در آمده است و جامعه آماری را تمامی اعضاء هیات علمی دانشکدهها و گروههای دولتی تربیت بدنی و علوم ورزشی بوده که طبق پورتال اینترنتی دانشگاهها برابر با 460 نفر می باشد. با توجه به شرایط خاص تحقیق و تعداد محدود جامعه آماری، در این پژوهش کل جامعه به عنوان نمونه استفاده شده است و تعداد 202 پرسشنامه بعد از پیگیری مستمر برای تحلیل داده ها استفاده شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه بالندگی اعضای هیات علمی شفیعزاده (1389) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) استفاده شد استفاده شد. طی یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از جامعه پژوهش، پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی 95/0 و بالندگی اعضا هیات علمی 96/0 محاسبه گردید و جهت بررسی روایی از دو نوع روایی محتوایی و روایی سازه (همگرا) استفاده شده. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و همچنین از آزمون های مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته های تحقیق نشان داد که میانگین بالندگی اعضای هیات علمی برابر با 65/3 و میانگین سرمایه اجتماعی برابر با 58/2 بوده و علاوه بر این، یافتههای پژوهش بر برازش قابل قبول مدل سرمایه اجتماعی (073/0= RMSEA،90/0GFI=) و بالندگی (063/0= RMSEA،92/0GFI=) در جامعه پژوهش قابل میباشند. همچنین بین سرمایه اجتماعی و هر یک از ابعاد آن با بالندگی اعضای هیات علمی رابطه معنی داری مشاهده نشد. ابزارهای سرمایه اجتماعی و بالندگی منتج از پژوهش حاضر میتواند به عنوان ابزاری جهت بررسی و سنجش سرمایه اجتماعی و بالندگی در بین اعضای هیات علمی مورد استفاده برنامه ریزان و محققان قرار گیرد. در زمینه ی اثر سرمایه اجتماعی بر بالندگی با توجه به یافته های پژوهش حاضر، به نظر میرسد فراهمسازی نتایج و اسنتباط روشنتر از اثرات بین این دو متغیر، نیازمند تحقیق و بررسی بیشتری است.
خلاصه ماشینی:
طی یک مطالعه ی مقدماتی بر روی ٣٠ نفر از جامعه ی پژوهش ، پایایی پرسش نامه سرمایه اجتماعی ٠/٩٥ و بالندگی اعضای هیأت علمی ٠/٩٦ محاسبه گردید و جهت بررسی روایی از دو نوع روایی محتوایی و روایی سازه (همگرا) استفاده شده است .
جدول (١): تفسیر هر یک از شاخص های برازش (سگارز و گروور، ١٩٩٣؛ هارتویک و بارکی (1994 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول (٢)، میانگین و انحراف معیار ابعاد بالندگی سازمانی و سرمایه اجتماعی و هر یک از ابعاد آن در اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی نمایش داده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (١): مدل سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی یافته های حاصل از بررسی مدل بالندگی سازمانی شفیع زاده در اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی نشان داد که در بین ابعاد بالندگی حرفه ای تمامی مؤلفه ها و سوالات از برازش لازم برخوردار بوده است اما در مورد بالندگی سازمانی، مؤلفه ی مدیریت هزینه به دلیل عدم معنیداری از مدل حذف شده است .
Building Social Capital through Leadership Development, Journal of Leadership Education, Volume 12, Issue 1 – Winter.
The relationship between organization social capital with maintenance of medical university faculty members of Kerman.
The Role of Social Capital in Development: An Empirical Assessment, Cambridge university press.
Developing A Framework To Describe The Interaction Of Social And Intellectual Capital In Organizations, Journal of Knowledge Management Practice, Vol. 8, No. 1.