چکیده:
هدف از مطالعهی حاضر بررسی اثر کانون توجه و سطح مهارت بر زمان حرکت در تکالیف ساده و پیچیده نیازمند سرعت و دقت میباشد. روششناسی: شرکتکنندهها 60 دانشجوی سالم و راست دست بودند که در یک طرح تحقیق سه عاملی ترکیبی شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی به دو گروه تکلیف ساده و پیچیده تقسیم شدند و از طریق همترازسازی متقابل با استفاده از مربع لاتین دستورالعمل آموزشی را تحت سه شرایط کانون توجه (درونی، بیرونی و خود توجه) دریافت کردند. زمان حرکت تکلیف هدفگیری زنجیرهای قبل و بعد از انجام 432 کوشش به عنوان دو سطح مهارت اندازهگیری شد. تمام شرکتکنندهها در دو سطح مبتدی و ماهر قبل از شروع هر دسته، دستورالعمل توجهی دریافت کردند و در پایان هر دسته کوشش در خصوص اعمال کانون توجه در یک مقیاس 10 ارزشی و کانون توجه ترجیحی مورد سوال قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس ترکیبی 2×2×3 نشان داد که در هر دو سطح مهارت و پیچیدگی تکلیف، گروه خودتوجه کوتاهترین زمان حرکت را داشت (P<0.05)یافته های تحقیق حاضر از این فرضیه حمایت می کند که کنترل توجه توسط خود فرد، از طریق تنظیم کانون توجه مطابق با سطح مهارت و نیازهای شناختی مرحله ی یادگیری، به عملکرد موثرتری می انجامد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این که اکثر مهارت ها، به خصوص مهارت های ورزشی به طور همزمان به سرعت و دقت نیاز دارند، تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر کانون توجه و سطح مهارت بر زمان حرکت در تکالیف ساده و پیچیده ی نیازمند سرعت و دقت انجام شد.
پس از پایان تمرینات ، شرکت کننده ها مجددا مشابه با آزمون اول تحت سه شرایط کانون توجه (دو دسته ١٢ کوششی در هر وضعیت ) با همترازسازی متقابل کامل مورد آزمون قرار گرفته و داده های زمان حرکت به عنوان سطح ماهر اندازه گیری و ثبت شد.
با وجود این که میانگین زمان حرکت در وضعیت خودتوجه کمتر از کانون توجه بیرونی بود، اما تفاوت معناداری بین وضعیت خودتوجه و کانون توجه بیرونی، به جز در سطح مبتدی تکلیف پیچیده مشاهده نشد.
3. McNevin, N H, Shea, C H, Wulf, G, 2003, Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning, Psychological Research, 67, 22-29.
Wulf, G, 2008, Attentional focus effects in balance acrobats, Research Quarterly for Exercise and sport, 79, 319-329.
McKay, B, Wulf, G, 2012, A distal external focus enhances dart throwing performance, International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 149-156.
Hejazidinan, P, Aslankhani, M, Farrokhi, A, Shojaei, M, 1390, Effect of instructions focus of attention on kinematics and accuracy throwing during learning darts throw at novices, Motor Behavior & Sport Psychology, 9, 45-66, (Persion).
Wulf, G, Tollner, T, Shea, C H, Attentional focus effects as a function of task complexity, Research quarterly for Exercise and Sport, 3, 527- 564.