چکیده:
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آکادمیهای فدراسیون بسکتبال ایران انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات راهبردی است که به روش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل هیئترئیسه و مسئولین کمیتههای آموزش و استعدادیابی فدراسیون، مدیران آکادمی، معلمین تربیتبدنی، کارشناسان و صاحبنظران خبره، اساتید صاحبنظر، خبرنگاران تخصصی، مربیان، داوران و روسای هیئتها بوده که 27 نفر از آنها به صورت هدفمند شناسایی شدند و در تحقیق مشارکت نمودند. اطلاعات از طریق مصاحبه، پرسشنامه های باز و بسته و همچنین به روش دلفی جمع آوری شد. پرسشنامه نهایی شامل 167 گویه در قالب 48 فرصت، 34 تهدید، 36 قوت و 49 ضعف و در 8 متغیر مدیریت و برنامه ریزی، آموزش، منابع انسانی، منابع مالی، استعداد یابی، علمی – پژوهشی و فن آوری اطلاعات، اماکن و زیر ساختها تنظیم گردید. روایی ابزار تحقیق توسط 15 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی و کارشناسان بسکتبال و پایایی آنها با آلفای کرونباخ به تأیید رسید. برای وزن دهی و اولویت بندی گویه ها از روش AHP بر اساس مقایسات زوجی و برای تدوین راهبردها از تحلیل SWOT استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و ExpertChoice استفاده شد.براساس نتایج، 7 راهبرد SO، 7 راهبرد ST، 9 راهبردWO ، 7 راهبرد WT و در مجموع 30 راهبرد برای دستیابی به چشم انداز تدوین شده آکادمیهای بسکتبال ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره (١) گویه ها و نتایج اوزان ابعاد و زیر معیارهای سوات در مولفه مدیریت و برنامه ریزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مولفه استعدادیابی برای این مولفه در بعد قوت ٤ گویه ، در بعد ضعف ٩، فرصت ها ٧ و برای تهدیدها ٦ گویه شناسایی شد که پس از وزن دهی نهایی به ترتیب گویه های " برنامه محور بودن آکادمیها در فرآیند استعداد یابی و استعداد پروری، نبود برنامه استراتژیک مدون در استعداد یابی و فقدان مدل مسیر ترقی و پرورش بسکتبال آموزان در آکادمیهای بسکتبال ، و جود کمیته استعداد یابی در ساختار فدراسیون بسکتبال به صورت تخصصی، عدم وجود برنامه نهادینه شده استعداد یابی در فدراسیون بسکتبال "، در تحلیل SWOT بالاترین اولویت را داشتند.
چشم انداز آکادمی های بسکتبال ایران : بسکتبال برای تمام اقشار مردم در سراسر ایران تثبیت جایگاه آکادمیهای بسکتبال در کشور به عنوان یک نهاد علمی ، آموزشی و پرورشی حضور بسکتبال آموزان آکادمیها در تیم اعزامی به المپیک ٢٠٢٤ بحث و نتیجه گیری در این تحقیق برای آکادمیهای فدراسیون بسکتبال ١٦٧ گویه در قالب ٣٦ قوت و ٤٩ ضعف در محیط داخلی و ٤٨ فرصت و ٣٤ تهدید در محیط خارجی برای ٨ مولفه ی(مدیریت و برنامه ریزی ، آموزش ، منابع انسانی، منابع مالی، استعداد یابی،علمی – پژوهشی و فن آوری اطلاعات ، اماکن و زیر ساخت ها و تجهیزات و امکانات ) شناسایی شد.