چکیده:
مقدمه و هدف: توجه، یک پیش نیاز شناختی است که برای اجرای موفقیت آمیز در ورزش، حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات نوع تمرکز توجهی بر اکتساب و یادگیری پاس پنجه و سرویس ساده والیبال در دانشجویان تربیت بدنی عمومی بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر تربیت بدنی عمومی دانشگاه سمنان بوده که از این میان36 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان پس از اجرای پیش آزمون به 2 گروه تمرکز توجه درونی و بیرونی از طریق عبارات خودگفتاری آموزشی تقسیم شدند. گروه ها در طی جلسات اکتساب پس از دریافت آموزش های لازم، در هر جلسه 20 پاس پنجه و 10 سرویس ساده را اجرا کردند. قبل از اجرای پاس پنجه و سرویس ساده، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی به ترتیب عبارت "پنجه محکمتر " و "کشش دست به عقب "و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی کلمۀ "هدف "را در هر دو مهارت با صدای بلند تکرار کردند. آزمونهای یادداری تاخیری و انتقال یک هفته بعد از مرحلۀ اکتساب اجرا شد. یافته ها: با استفاده از تحلیل واریانس عاملی (2×6) با اندازهگیری مکرر در مرحلۀ اکتساب و در آزمونهای یادداری و انتقال با آزمون t مستقل نتایج نشان داد که اثر جلسات تمرین و کانون توجه و همچنین اثر تعامل جلسات با کانون توجه، در مرحلۀ اکتساب، یادداری و انتقال معنی دار نبود (0.05≤P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود مربیان و مدرسان آموزشی مدت زمان بیشتری را صرف آموزش و تکرار این مهارت ها نمایند و به جای انتظار یادگیری صرف، سعی شود به پیشرفت دانشجویان توجه گردد.
خلاصه ماشینی:
با این وجود تحقیقات کمی اثربخشی شیوه های مختلف آموزش مهارت ها را با توجه به شرایط و ویژگی های کلاس های درس ورزش ١ (تربیت بدنی عمومی ) در دانشگاه ها مورد بررسی قرار داده اند؛ بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از شیوه خودگفتاری آموزشی جهت کانونی نمودن توجه به بررسی اثر نوع کانون توجه (درونی ، بیرونی ) بر اجرا و یادگیری پاس پنجه و سرویس ساده والیبال می پردازد.
نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه اثر کانون توجه درونی و بیرونی بر یادگیری مهارت پنجه در آزمون های یادداری و انتقال (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج اثرات درون گروهی و بین گروهی آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در مرحله اکتساب برای مهارت سرویس ساده در جدول ٣ گزارش شده است .
, & Wulf, G, (2003), The influence of external and internal focus of attention on transfer to novel situations and skills, Research Quarterly for Exercise and Sport, 74, PP: 220-225.
, & Gray, R, (2007), Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of differing skill levels, Jurnal of Sport & Exercise Psychology, 29, PP: 59-76.
S. W, (2002), External versus internal focus instructions: Is the learner paying attention?, Journal of Applied Sport Sciences, 14, PP: 70-88.
D, (2003), Effects of focus of attention depend on golfers skills, Journal of Sport Science, 21, PP: 593-600.
, & Prinz, W, (1998), Instructional for motor learning: diferential effects of internal versus external focus of attention, Journal of Motor Behavior, PP: 169-179.