چکیده:
مقدمه و هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد حرکتی بسکتبالیست های ماهرومبتدی بود. روش شناسی: روش تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. 38 بسکتبالیست (5/0±23سن) مبتدی و ماهر به صورت تصادفی انتخاب و در 2 گروه19 نفری قرارگرفتند. در جلسه آزمون ابتدا از شرکت کنندگان پیش آزمون بعمل آمد سپس از آنها خواسته شد برای اجرای شوت بسکتبال از خودگویی های آموزشی و انگیزشی استفاده کنند و در نهایت از شرکت کنندگان پس آزمون بعمل آمد. یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی آموزشی و پایه بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری وجود نداشت. درحالی که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و پایه بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری وجود داشت. بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و آموزشی بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری یافت شد. سایر نتایج نشان داد که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی آموزشی و پایه بازیکنان مبتدی تفاوت معنی داری وجود داشت. بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و پایه بازیکنان مبتدی تفاوت معنی داری وجود داشت. در حالی که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و آموزشی تفاوت معنی داری یافت نشد. نتیجه گیری: در کل به مربیان بسکتبال پیشنهاد می شود که جهت آموزش مهارت های حرکتی و افزایش عملکرد ورزشکاران از خودگویی های آموزشی و انگیزشی استفاده کنند. واژه های کلیدی: خودگویی آموزشی، خودگویی انگیزشی، پرتاب آزاد بسکتبال، ماهر، مبتدی
خلاصه ماشینی:
نمودار میانگین های تعدیل شده در دو گروه و سطوح خودگویی نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که بین میانگین عملکرد پرتاب بسکتبال در سه شرایط پایه (بدون خودگویی، خودگویی آموزشی و انگیزشی بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری وجود دارد (٠٠٠٠=p، ١٣/٢١=٢، F٢٨).
بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی (٢٢/٧٣) و آموزشی (٢١/٤٠) بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری وجود دارد (٠٠١٢=p).
در خصوص تاثیر خودگویی در بازیکنان مبتدی نتایج تحلیل نشان داد که بین میانگین عملکرد پرتاب بسکتبال در سه شرایط پایه ، خودگویی آموزشی و انگیزشی بازیکنان مبتدی تفاوت معنی داری وجود دارد (٠٠٠٠=p، ١٩/٣٠=٢، F٢٨).
نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی آموزشی (٨/٢٠) و پایه (٧/١٣) بازیکنان مبتدی تفاوت معنی داری وجود دارد (٠٠٠٠=p).
سایر یافته ها نشان داد که بین خودگویی انگیزشی بر اجرای مهارت شوت بسکتبال بازیکنان ماهر تاثیر معنی داری وجود دارد .
نتایج نشان داد که خودگویی آموزشی و انگیزشی بر اجرای مهارت شوت بسکتبال در بازیکنان مبتدی تاثیر معنی داری نداشت .
نتایج نشان داد که بین تاثیر خودگویی آموزشی بر اجرای مهارت شوت بسکتبال در بازیکنان ماهر و مبتدی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
Chroni, Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball players with instructional self-talk.
S. , M ; Izanloo , Z, Impact of educational and motivational self- talk on performance skills, pass and shoot the basketball Journal of Motor Behavior and sports psychology autumn and winter 2011.