چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودتنظیمی در مشاهده الگوی مبتدی بر یادگیری زمانبندی نسبی و مطلق بود. روش شناسی: چهل و پنج دانشجوی پسر راست دست به طور تصادفی در 2 گروه تجربی (خودتنظیم و جفت شده) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. از آزمودنی ها خواسته شده بود تا یک تکلیف زمانبندی متوالی چهار بخشی را در چهار مرحله آزمایشی اجرا کنند. در پیش آزمون 20 کوشش بدون بازخورد اجرا شد. در مرحله اکتساب، آزمودنی ها تکلیف را 60 بار با دریافت بازخورد تمرین کردند. سپس، در دو آزمون یادداری / انتقال به فاصله 10 دقیقه و 24 ساعت پس از اکتساب، 20 کوشش بدون بازخورد انجام شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده های هر دو آزمون یادداری و انتقال نشان داد که هر دو گروه تجربی هم به لحاظ زمانبندی مطلق و هم زمانبندی نسبی از گروه کنترل بهتر بودند. این نتایج حاکی از آنست که تمرین، صرف نظر از نوع آن، منجر به یادگیری مهارت مورد نظر شده است. با این حال، تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی در فاکتورهای زمانبندی نسبی و مطلق در آزمون های یادداری و انتقال مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: این نتایج بیان میکند که خودتنظیمی در ارتباط با مشاهده الگوی مبتدی نقش مهمی در یادگیری مهارت های حرکتی ندارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین ولف و همکاران (٢٠٠٥٢) نیز نشان دادند با وجود برابری نتایج برای هر دوگروه (خودکنترلی و جفت شده ) در نمره های شکل اجرا و دقت در مرحله اکتساب و نمرات دقت در طول یادداری، گروه خودکنترلی نمرات یادداری بالاتری در فرم بدست آورد و این گروه مدل صحیح را در ٥,٨% کوششهایشان انتخاب کردند(١٦).
Nasiri, E, Farokhi, A, Bagherzadeh, F(2015), The effect of self-controlled modelling on learning of Relative Timing task, Motor development and learning journal, (3):359- 373.
7. Fagundes, j, Chen, D D, and Laguna, P(2013), Self-control and frequency of model presentation: Effects on learning a ballet passe releve, Human Movement Science, 32: 847–856.
9. Weeks, D, & Anderson, L P(2000), The interaction of observational learning with overt practice: Effects on motor skill learning, Acta Psychologica, 104: 259-271.
Abdoli, B, Farsi, A, Shoja, A(2015), The effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on badminton long serve, Motor behavior, (20):35-48.
Wulf, G, Raupach, M, and Pfeiffer, F(2005), Self-controlled observational practice enhances learning, Research Quarterly Exercise and Sport, 76: 107–111.
Shamsipoor, P, Abdoli, B, Vaezmoosavi, S M, Amir, S H(2012), Effect Combine of physical Practice with types of intervention models on acquisition and retention of motor skill, Olympic journal, (1):157-171.
Post, P G, Fairbrother, J T and Barros, J A C(2011), Self-controlled amount of practice benefits learning of a motor skill, Research Quarterly Exercise and Sport, 82: 474–481.
Hebert, E P, Landin, D(1994), Effects of a learning model and augmented feedback on tennis skill acquisition, Research Quarterly Exercise and Sport, 65(3):250-7.