چکیده:
هدف این پژوهش تلاش برای حل مسئله «خاستگاه درد و رنج» به عنوان یکی از شرور، از دیدگاه قرآن، تورات و انجیل با رویکردی تطبیقی است. روش این تحقیق، جستار کتابخانه ای به شیوه تطبیقی است. نتیجه حاصل آمده آن که از دیدگاه متون ابراهیمی، منشا و خاستگاه شر و رنج ، گرچه دارا ی اشتراکاتی اساس ی مث ل ماهیت زندگی انسان و گنا ه است، لیکن دارای اختلافاتی به ویژه از نظرگاه انجیل می باشد؛ از جمله این که تورات نقش اول را در فرآیند پیدایش شرور به گناهان می دهد؛ ولی انجیل با پیش کشیدن رنج ها و مصائب مسیح به عنوان فدیه گناهان نوع انسان، رنج را با حضرت عیسی معنا کرده، آن را به عنوان یک نعمت یاد می کند و پیروان خود را رنج مسلک معرفی می کند. ازنظر قرآن هم، سرچشمه اصلی شرور عبارت است از ماهیت زندگی بشر، گناه، امتحان و شیطان.
خلاصه ماشینی:
" چکیده هدف این پژوهش تلاش برای حل مسئله «خاستگاه درد و رنج» بهعنوان یکی از شرور، از دیدگاه قرآن، تورات و انجیل با رویکردی تطبیقی است.
نتیجه حاصلآمده آنکه از دیدگاه متون ابراهیمی، منشأ و خاستگاه شر و رنج، گرچه دارای اشتراکاتی اساسی مثل ماهیت زندگی انسان و گناه است، لیکن دارای اختلافاتی بهویژه از نظرگاه انجیل می باشد؛ ازجمله اینکه تورات نقش اول را در فرآیند پیدایش شرور به گناهان میدهد؛ ولی انجیل با پیش کشیدن رنجها و مصائب مسیحj بهعنوان فدیه گناهان نوع انسان، رنج را با حضرت عیسیj معنا کرده، آن را بهعنوان یک نعمت یاد میکند و پیروان خود را رنجمسلک معرفی میکند.
در فرازهای پیشین بر رابطه ضروری میان گناه و شر، تصریح و تأکید شده است، اما در بخشهایی از این کتاب چنین رابطهای به چالش کشیده شده، بر این معنا پافشاری میشود که میان شرور و گناه، رابطهای حتمی و اجتنابناپذیر وجود ندارد؛ برای مثال، ایوب در جواب به الیفاز (یکی از دوستان او که بهقصد تسلی دادن ایوب با او سخن میگفتند) که رنجهای ایوب را معلول عملکرد خود عنوان میکرد، چنین میگفت: «من هرگز با دستورات خدا مخالفت نکردهام.
با این اختلاف که تورات نقش اول را در فرآیند پیدایش شرور و آلام به گناهان میدهد و نقش عوامل دیگر را کمرنگتر بیان میکند؛ ولی انجیل با پیش کشیدن مسئله تجلی رنجمایه حضرت مسیحj و تحمل مصائب توسط ایشان، بهعنوان فدیه گناهان انسان، رنج را با حضرت عیسیj معنا میبخشد و آن را بهعنوان یک نعمت یاد میکند و پیروان خود را رنجمسلک معرفی مینماید.