چکیده:
رسانه رادیو به عنوان رسانه صمیمی و گرم همیشه در کنار مردم بوده است و در سوانح و بحرانها هم این رسانه شنیداری توانسته است که جایگاه خود را در بین مردم داشته باشد و حتی رادیو لقب رسانه امیدبخش را به خود اختصاص داده است. شعاع وسیع پوشش، تجهیزات سادهتر و سهولت در دسترسی از رسانه رادیو رسانه ای بسیار مهم در عرصه خبر و اطلاع رسانی ساخته است.
هر چند با ورود شبکههای اجتماعی و فضای مجازی رقابت بر سر مولفه سرعت بین این رسانه و فضای مجاز وجود دارد، اما خبر رادیو هنوز در میان مردم طرفداران خاص خود را دارد و مردم در سفرها، رفت و آمدهای شهری و در ساعاتی از شبانه روز به طور بالقوه مخاطب این هستند. به نظر میرسد که جای خالی سبک خبری داستانی و روایت خبر به شیوه قصهگویی به ویژه استفاده از سبک اینفوتیمنت موضوعی است که این روزها خبر رادیو به آن نیاز بیشتری دارد. ویژگیهای منحصر به فرد رادیو چون بیان کلیات، تخیلی بودن، انعطافپذیری و تحریفناپذیری این امکان را به رادیو میدهد که این رسانه با استفاده از سبک خبر- سرگرمی رونق بیشتری به برنامههای خود دهد.
خلاصه ماشینی:
به نظر میرسد رسانههای شنیداری مانند رادیو که ویژگی رسانه گرم را دارند و مردم جامعه در حین کار همدم آن هستند با استفاده از سبک خبر– سرگرمی و ارائه برخی خبرها به شکل داستانی و روایی میتوانند ضمن اطلاع رسانی و عمل به وظیفه ذاتی خود مخاطب را جذب کرده و مخاطب از یک خبر لذت ببرد.
هر چند که تلویزیون از این قالبها استفاده میکند، اما این قالبهای برنامهای بیش از آن که تلویزیونی باشند، رادیویی هستند؛ بنابراین با توجه به قابلیتهایی که رادیو از آن برخوردار است، باز هم میتواند به عنوان یک رسانه تأثیرگذار در عصر ارتباطات، به ویژه عرصه خبر حضور فعال خود را حفظ و حتی آن را تقویت کند (جوادی یگانه، 1382: 173).
رادیو بر اساس تقسیمبندی مک لوهان برای رسانهها که رسانهها را به سرد و گرم تقسیم میکند، یک رسانه گرم به شمار میرود؛ چرا که حواس مختلف مخاطب را در نهایت فعالیت به کار نمیگیرد و تشریک مساعی چندانی را از مخاطب طلب نمیکند، بلکه تنها یکی از حواس مخاطب (یعنی حس شنوایی) را به طور کامل، به سوی خود جلب میکند و لازم نیست تا مخاطب برای فهم پیام آن، با بهرهگیری از تخیل خود چیزی بر آن بیفزاید و رادیو، خود، اطلاعات را با وضوحی بالا ارائه میکند.
صدا محمل اصلی در مورد برنامههای خبری است و شامل عناصر زیر است که به این گونه میتواند به کار سبک خبر- سرگرمی و داستانی بیاید: صدای محیط، فنون استفاده از موسیقی، لحن ارائه اخبار و گزارش.