چکیده:
یکی از مسائل مهم در جوامع شهری که باعث افزایش سطح رفاه افراد شده» استفاده از
وسایط نقلیه (خودرو) است ولی بنا به دلایل متعدد اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی این وسایل
سبب معضلاتی از جمله تخلفات و تصادفات درونشهری بویژه در شهرهای استان کهگیلویه و
بویراحمد شده است. در این بررسی روش تحقیق پیمایشی و مبتنی بر پرسشنامه است و جامعه
آماری آن همه رانندگان اتومبیل ۱۸ سال به بالایی است که دارای گواهینامه رانندگی در استان
هستند. با استفاده از آمارهای به دست آمده و فرمول کوکران حجم نمونة تحقیق ۳۹۸ نفر به
دست آمد. از میان نظریههای مطرح شده» نظریة غالب دیدگاه پس افتادگی فرهنگی بوده و در
این تحقیق از آزمونهای ضریب همبستگی» رگرسیون, 1 و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج
تحقیق حاکی از آن است که از بین این متغیرها: سابقة گواهینامه رانندگی (۰/۱۹۵- > ۲)»
حالات روحی شخص ۲ ) اعتقاد به لزوم رعایت مقررات رانندگی (۰/۱۹۷- ۶ 7)»
پایگاه اجتماعی -اقتصادی 7 )» برخورد قاطع پلیس (۱۶۱/* 7)» رسیدگی به عیوب
وسیلة نقلیه (۳/۱۰۸)» ایمنی خیابانها و جادهها (۲۱۹/-7) با بروز تصادفات رانندگی رابطة
معناداری دارد و این عوامل در بروز تصادفات و تخلفات اثرگذار است. طبق نتایج به دست آمده
از تحلیل مسیر پژوهش فوق, متغیرهای مستقل توانایی تبیین ۵۱/۳ درصد تغییرات متغیر
وابسته (تصادف رانندگی) را دارا میباشند.
خلاصه ماشینی:
لازم به توضـيح اسـت کـه ميـزان تصـادفات در کشـورهاي جهـان سـوم چنـدين برابـر کشورهاي صنعتي گزارش شده است (مهدوي،١٣٩١: ٢)، دوم اينکـه افـزايش تخلفـات و تصادفات راهنمايي و رانندگي ميتواند سبب افزايش بي نظمي و ناهنجاريهاي اجتمـاعي شود؛ سوم اينکه فقدان توجه به تخلفات رانندگي باعث تضييع حقوق ديگـران مـيشـود؛ چهارم اينکه اين موضوع باعث گسترش پديده هايي چون واپسـماندگي فرهنگـي (تـأخر فرهنگي) در جوامع شهري ميشود و پـنجم اينکـه ، هرسـاله تعـداد قابـل ملاحظـه اي از شهروندان ايراني بر اثر تصادف اتومبيل جان خود را از دست ميدهنـد و تعـداد بيشـتري مجروح و معلول و يا خسارتهاي ناشي از آن ميشوند.
جدول شمارة (٢): آزمون متغيرهاي مستقل با متغير وابسته متغيرها ميانگين انحراف ضريب ضريب F sig t sig معيار همبستگي تعيين سابقۀ گواهينامۀ رانندگي ٥/٠١ ٠/٧ ٠/١٦٥- ٠/٠٢٥- ١٠/٢ ٠/٠٠٢ ٢٤ ٠/٠٠٠ تصادفات ٥/١ ٠/٥ زمان رانندگي ٦/١ ١/٧ ٠/٠١٢ ٠/٠٤٩ ٣/٨ ٠/٠٥١ ٠/٢٣ ٠/٠٧٦ (روز يا شب ) تصادفات ٥/١ ٠/٥ حالات روحي شخص ٢١/٣ ٣ ٠/١٣٤ ٠/٠١٥ ١٥/٥ ٠/٠٢٠ ٣٧/٨ ٠/٠٠٠ تصادفات ٥/١ ٠/٥ ميزان آگاهي از قوانين ٣٢/٧ ٤/٥ ٠/٠١١ ٠/٠٠٣ ٠/٠٤٨ ٠/٨٢ ١/٧ ١/٧ تصادفات ٥/١ ٠/٥ ميزان اعتقاد به لزوم ١٠/٢ ١/٧ ٠/١٩٧- ٠/٢١- ٤٢/٥ ٠/٠٤٥ ١٧/٥ ٠/٠٠٠ رعايت مقررات تصادفات ٥/١ ٠/٥ پايگاه اجتماعي و ١٥/٣ ١/٥ ٠/٢٧- ٠/١٤ ١١/٦ ٠/٠٢ ٢٧/٩ ٠/٠٠٠ اقتصادي تصادفات ٥/١ ٠/٥ برخورد قاطع پليس ٧/١ ١/٤ ٠/١٤١ ٠/١٣ ٣٥/٥ ٠/٠٤٢ ٣٦/٢ ٠/٠٠٠ تصادفات ٥/١ ٠/٥ مراقبت و رسيدگي ١٨/٦ ٢/٧ ٠/١٠٨ ٠/١٣ ٣١/٥ ٠/٠٣ ٣٧/٩ ٠/٠٠٠ وسيلۀ نقليه تصادفات ٥/١ ٠/٥ شرايط جاده ها و ايمني ١٥/٣ ١/٥ ٠/٢١٩ ٠/١١ ٥/٢١ ٠/٠٢٢ ٢٦/٧ ٠/٠٠٠ راهها و خيابان ها تصادفات ٥/١ ٠/٥ عامل بيمه ٤/٩ ١/٥ ٠/٠١٣- ٠/٠٠٣- ٠/٠٥٨ ٠/٨ ٠/٠٧٠ ٨٠/ تصادفات ٥/١ ٠/٥ نتايج جدول بالا نشان ميدهـد ضـريب همبسـتگي پيرسـون برابـر بـا ٠/١٦٥ بـا سـطح معناداري کمتر از ٠/٠٥ يعني ٠/٠٠٢ ميباشد که نشان دهندة آنست که بين متغير سـابقۀ گواهينامه با بروز تصادفات رابطۀ معناداري وجود دارد؛ بـه عبـارت ديگـر هرچـه ميـزان سابقۀ رانندگي بيشتر باشد ميزان تصادفات کاهش مييابد.