چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متاهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده در سال 1394 بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل زنان مراجعهکننده به دو مرکز مشاوره شهر اهواز بود که از بین آنها 30 زن متاهل (15 زن در گروه آزمایش و 15 زن در گروه کنترل) بود که بهصورت نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند؛ و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه صمیمیت باگاروزی (2001) و پرسشنامه میل به طلاق روزولت (1986) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، آموزش شفقت خود باعث افزایش نگرشهای صمیمانه و کاهش میل به طلاق زنان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0>p ). با توجه به افزایش نرخ طلاق در دو دهه گذشته در کشور، درمان راهحل محور با کمک به زوجین برای توسعه راهحلهای موثر میتواند سازگاری زناشویی را افزایش و از طلاق جلوگیری نماید.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده زهرا دشتبزرگی* عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده در سال 1394 بود.
نتایج پژوهشها نشان میدهد که مداخله مبتنی بر شفقت خود بر افزایش گذشت، انعطافپذیری و رضایت زناشویی افراد متأهل (مورین و همکاران2، 2015)، بر کاهش باورهای غیرمنطقی، خود گسستگی و نارضایتی زوجین متقاضی طلاق (دنیس و برکر3، 2015)، بر میزان گذشت و کیفیت زندگی زنان متأهل (رضایی،1393)، تابآوری، رضایت از زندگی زناشویی و گذشت زوجین (یگانه فر، 1391)، تابآوری و رضایت زناشویی (ترویجی،1391)، ضریب سختی، ناگویی هیجانی و همدلی (هال و جنیفر4، 2014 و دیویدسون5، 2014) و تنظیم شناختی هیجانی زنان متأهل (دانسون6، 2015 و راهدار و عطاری، 1392 و دیمینوف7، 2013) بر نشخوار فکری و تابآوری زنان (پیلفید8، 2014 و خانزاده،1390) مؤثر است.
ازآنجاکه مداخله مبتنی بر شفقت خود تاکنون در مورد مشکلات مربوط به متغیرهای پژوهش انجام نشده است، لذا هدف کلی این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش شفقت خود بر نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده است؛ بنابراین فرضیههای پژوهش حاضر به این صورت مطرح میشود: 1.
بهعبارتدیگر، 87 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پسآزمون نگرشهای صمیمانه و میل به طلاق زنان مربوط به تأثیر آموزش شفقت خود است.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش بررسی تأثیر آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده بود.