چکیده:
هدف پژوهش، بررسی نقش عاطفه مثبت و منفی، ترس از شکست و جهتگزینی هدف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بود. 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه پیام نور واحد نورآباد در سال تحصیلی 93-92 به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988)، ترس از شکست (رجبی و عباسی، 1390)، جهتگزینی هدف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) و اهمالکاری تحصیلی (سواری، 1390) جمعآوری و توسط ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین متغیرهای عاطفه منفی (005/0، 191/0 r=)، جهتگزینی هدف اجتناب (005/0، 184/0 r=) و ترس از شکست (001/0، 293/0 r=) رابطه مثبت و معناداری با اهمالکاری تحصیلی و بین عاطفه مثبت (001/0، 302/0–r=) و جهتگزینی هدف تسلط (001/0، 360/0-r=) رابطه منفی و معناداری با اهمالکاری تحصیلی وجود دارد؛ اما بین جهتگزینی هدف گرایش و اهمالکاری تحصیلی رابطهای یافت نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای عاطفه مثبت (002/0P<)، جهتگزینی هدف تسلط (004/0P <) و ترس از شکست (001/0P<) در پیشبینی واریانس متغیر ملاک یعنی اهمالکاری تحصیلی نقش دارند که در این بین ترس از شکست قدرت پیشبینیکنندگی بالایی دارد. درنتیجه میتوان گفت که عاطفه منفی، جهتگزینی هدف تسلط و ترس از شکست، سهم قابلتوجهی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دارند.
خلاصه ماشینی:
دادهها از طریق پرسشنامههای عاطفة مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988)، ترس از شکست (رجبی و عباسی، 1390)، جهتگزینی هدف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) و اهمالکاری تحصیلی (سواری، 1390) جمعآوری و توسط ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
The Role Positive and Negative Affect, Fear of failure and Goal achievement orientation in Predicting Academic Procrastination amongst Students Samira rahmani javanmard.
The aim of this study was to examine the role of the positive and negative affect, fear of failure and goal achievement orientation in predicting procrastination among 120 male and female students at Payam Noor university of Delfan during The academic year 2013-2014.
The data were collected by questionnaires named Positive and Negative affect (Watson and et al, 1988), Goal achievement orientation (Elliot and McGregor, 2001), Fear of failure (Rajabi and Abbasi, 2011) and Academic procrastination (Sevari, 2011).
Results indicated that negative affect (P Keywords: academic procrastination, fear of failure, goal achievement orientation, positive affect, negative affect, students.
با توجه به آنچه گفته شد این مطالعه به دنبال بررسی عوامل تأثیرگذار بر اهمالکاری تحصیلی از روی متغیرهای عاطفة مثبت و منفی، ترس از شکست و جهتگزینی هدف پیشرفت است.
یافتهها تحلیل رگرسیون چندمتغیری برای مشخص کردن اینکه متغیرهای عاطفه مثبت و منفی، ترس از شکست و جهتگزینی هدف پیشرفت در تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نقش دارند، انجام شد.
بحث و نتیجهگیری هدف این مطالعه، پیشبینی اهمالکاری تحصیلی از روی متغیرهای عاطفة مثبت و منفی، ترس از شکست و جهتگزینی هدف پیشرفت در دانشجویان بود.