چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش الگوی چند محوری انتخاب شغل شفیعآبادی بر رفتار کارآفرینانه دانشآموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مرودشت بود. روش پژوهش حاضر دوگروهی و بهصورت نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان دخترانه هاجر شهرستان مرودشت بودند. از بین 200 نفر دانشآموزانی که در پرسشنامه رفتار کارآفرینانه (فکری، شفیعآبادی، نورانی پور و احقر، 1391) نمره کمتر از 10 (کمتر از میانگین) کسب کرده بودند بهصورت تصادفی 30 نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش بر اساس الگوی چند محوری آموزش دریافت کردند و در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. پسآزمون اجرا شد و دادهها با استفاده آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش الگوی چند محوری بر رفتار کارآفرینانه و ابعاد آن (تصمیمگیری، شناخت فرصتها، تعیین ساختار، تعیین منابع و شرایط و تعیین اهداف و راهبردها) تأثیر مثبت (معنیداری) (05/0 p<) دارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که آموزش الگوی چند محوری بر رفتار کارآفرینانه و ابعاد آن (تصمیمگیری، شناخت فرصتها، تعیین ساختار، تأمین منابع و شرایط و تعیین اهداف و راهبردها) تأثیر مثبت (معنیداری) (05/0 p واژههای کلیدی: آموزش الگوی چند محوری شفیعآبادی، رفتار کارآفرینانه، دانشآموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) The Effectiveness of Shafiabady’s multiaxial pattern training on entrepreneurial behavior of female students in the third year of secondary school (high school) Samira soltanianshirazi, M.
نتایج تحلیل کوواریانس اثرات بین آزمودنیها در خصوص نمره رفتار کارآفرینانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که جدول 2 نشان میدهد آموزش مشاوره شغلی به شیوه الگوی چند محوری شفیعآبادی توانسته است بر رفتار کارآفرینانه دانشآموزان تأثیر معنادار داشته باشد.
نتایج تحلیل کوواریانس اثرات بین آزمودنیها در خصوص نمره تصمیمگیری کارآفرینی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که جدول 3 نشان میدهد آموزش مشاوره شغلی به شیوه الگوی چند محوری شفیعآبادی توانسته است بر تصمیمگیری کارآفرینی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته باشد.
نتایج تحلیل کوواریانس اثرات بین آزمودنیها در خصوص نمره شناخت فرصتهای کارآفرینی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که جدول 4 نشان میدهد آموزش مشاوره شغلی به شیوه الگوی چند محوری شفیعآبادی توانسته است بر شناخت فرصتهای کارآفرینی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته باشد.
نتایج تحلیل کوواریانس اثرات بین آزمودنیها در خصوص نمره تعیین ساختار کارآفرینی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که جدول 5 نشان میدهد آموزش مشاوره شغلی به شیوه الگوی چند محوری شفیعآبادی توانسته است بر تعیین ساختار کارآفرینی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته باشد.