چکیده:
هدف پژوهش، پیشبینی اختلالات عاطفی-رفتاری دانشآموزانپسر 8-12 سال بر اساس مهارتهای اجتماعی و اضطراب مادران بود. روش پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و روش بهصورت همبستگی، اکتشافی و از نوع هدایت شده و متوالی بود. جامعة آماری کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 12 ساله به همراه مادران آنان در منطقه 6 شهر تهران که تعداد دانشآموزان بالغ بر هزار 2345 نفر بود. حجم نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی چندمرحلهای انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای اختلالات رفتاری- عاطفی (وودورث،1920)، نظام دستهبندی مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) و پرسشنامه چندبعدی اضطراب (مارچ و همکاران،1997) مورد استفاده قرار گرفت و بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و برای آزمون سوالهای پژوهش از آمار استنباطی (روش تحلیل مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثر متغیر مهارت اجتماعی بر اضطراب، خودپنداره و اختلالات عاطفی-رفتاری و نیز اثر متغیر اضطراب بر متغیرهای خودپنداره و اختلالات عاطفی-رفتاری و همچنین اثر خودپنداره بر اختلالات عاطفی-رفتاری و اثر تعاملات هر یک از متغیرها بر یکدیگر در سطح (01/ 0>p) معنیدار شده است.
خلاصه ماشینی:
واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران دکتر فریده دوکانهایفرد* استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران دکتر عبدالله شفیعآبادی استاد تمام، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران چکیده هدف پژوهش، پیشبینی اختلالات عاطفی-رفتاری دانشآموزان پسر 8-12 سال بر اساس مهارتهای اجتماعی و اضطراب مادران بود.
برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای اختلالات رفتاری- عاطفی (وودورث،1920)، نظام دستهبندی مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) و پرسشنامه چندبعدی اضطراب (مارچ و همکاران،1997) مورد استفاده قرار گرفت و بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد.
Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran Abstract The purpose of study was to predict emotional-behavioral disorders in students aged 8 to12 based on social skills and anxiety of mothers.
درواقع این پژوهش درصدد است تا به سؤال زیر پاسخ دهد که پیشبینی اختلالات عاطفی- رفتاری دانشآموزان پسر 8-12 سال بر اساس مهارتهای اجتماعی و اضطراب مادران آنها چگونه است؟ فرضیههای پژوهش 1.
پژوهش انجام شده بهمنظور پیشبینی اختلالات عاطفی-رفتاری دانشآموزان بر اساس مهارتهای اجتماعی و اضطراب مادران پرداخته شده است.
تشکر و قدردانی این پژوهش از رساله نویسنده اول در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با نام «تدوین الگوی پیشبینی اختلالات عاطفی-رفتاری کودکان بر اساس مهارتهای اجتماعی و اضطراب مادرانشان با میانجیگری خودپنداره کودکان» اخذ شده است.
A Comparsion of the Effects of Two Social Skills Training Approaches on Teacher and Child Behavior, Journal of Research in Childhood Education, 22: 1, 850-855.