چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهرستان نجفآباد بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شهرستان نجفآباد بود که در سال 1395 به مرکز رشد مراجعه کرده بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر از این افراد انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار سنجش شامل پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) بود. گروه آزمایش مداخله شکوفایی سلیگمن را در 8 جلسه بهصورت هفتهای دوبار دریافت نمودند و گروه کنترل منتظر نگه داشته شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که مداخله شکوفایی سلیگمن منجر به افزایش شایستگی اجتماعی دختران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شده است ((01/ 0>p).
خلاصه ماشینی:
تأثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی Article VII.
چکیده هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهرستان نجفآباد بود.
The Effect of Seligman self-actualization intervention on social competence in high school student girls with social anxiety disorder in city of Najafabad Parisa Shahsavari.
Iran Abstract The aim of this study was to determine the effect of Seligman self-actualization intervention on social competence of high school female student with social anxiety disorder in city of Najafabad.
با توجه به اهمیت دوران نوجوانی و ویژگیهای خاص نوجوانان در این دوره بسیار مهم از زندگی و همچنین اهمیت شکوفایی و شایستگی اجتماعی این دوران در افزایش بهزیستی روانشناختی نوجوانان، هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهرستان نجفآباد است.
بر این اساس، فرضیة پژوهش عبارت است از؛ فرضیة پژوهش: مداخله مبتنی بر شکوفایی سلیگمن، بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تأثیر دارد.
نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی Article XIX.
بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهرستان نجفآباد بود.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مداخله شکوفایی سلیگمن بر افزایش شایستگی اجتماعی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تأثیر معناداری دارد (جدول 3).