چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دانش پیش زمینهای بین فرهنگی برمهارت خواندن زبان آموزان ایرانی میپردازد. جامعه آماری شامل تمامی زبان آموزان دختر (5000 نفر) آموزشگاههای زبان انگلیسی در سطح سبزوار بودند. نمونهگیری از نوع احتمالی ساده بود و نمونه تحقیق 60 زبان آموز دختر بودند که با بهرهگیری از جدول اعداد تصادفی مورگان انجام شد. ابزار تحقیق شامل پیش آزمون تعیین سطح نلسون(Fowler and Coe, 1976) ، پنج متن خواندن درباره ی عناوین فرهنگی برای اجرا در طول دوره آزمایش و یک پس آزمون خواندن محقق ساخته به عنوان پس آزمون اصلی بود. پایایی پس ـ آزمون مورد نظر با محاسبه آلفای کرونباخ 82/0 تعیین و روایی آن توسط اساتید آموزش زبان انگلیسی تأیید شد. برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روشهای آماری آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس مانووا (MANOVA) با بهرهگیری از از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. نتایج تحقیق، نشان دهنده تأثیر معنادار دانش پیش زمینهای بین فرهنگی (t(58)=-8.511 p<0.05 ) در مهارت خواندن زبان آموزان بود. آگاهی از برخی خرده فرهنگهای کشورهای انگلیسی زبان مانند روابط و آداب معاشر و نگهداری از حیوانات خانگی تأثیر معناداری در مهارت خواندن متون مرتبط با این خرده فرهنگها دارند و در نهایت دانش پیش زمینهای فرهنگی از تعطیلات رسمس انگلیسی زبانان در سطح بعدی اهمیت لحاظ شد.
خلاصه ماشینی:
ابزار تحقیق شامل پیش آزمون تعیین سطح نلسون(Fowler and Coe, 1976) ، پنج متن خواندن درباره ی عناوین فرهنگی برای اجرا در طول دوره آزمایش و یک پس آزمون خواندن محقق ساخته به عنوان پس آزمون اصلی بود.
روش تدریس در دو گروه، همانند یکدیگر بودند با این تفاوت که در گروه شاهد، محقق برای تدریس علاوه بر آموزش مهارت خواندن و درک مطلب انگلیسی، محتوای فرهنگی مربوط به متن هر جلسه را برای زبان آموزان توضیح می داد و در پایان هر جلسه این دانش با سؤالات و فعالیتهای مختلف ارزیابی میشد.
بنابراین تحلیل واریانس مانووا (MANOVA) برای مقایسه نمرات میانگین خواندن در گروههای شاهد و کنترل در میان پنج متن با پنج محتوای فرهنگی گوناگون پس از آموزش دانش پیش زمینهای بین فرهنگی صورت گرفت.
62 نشان دهنده تفاوت معنادار بین نمرات کلی میانگین در گروه شاهد و این نمره در گروه کنترل بر اساس پنج محتوای فرهنگی در پنج متن پس ـ آزمون خواندن بود.
000 ه) تفاوت معناداری بین نمرات میانگین گروههای شاهد و کنترل در پس ـ آزمون خواندن با محتوای فرهنگی روابط (Relationships) وجود داشت.
000 بحث و نتیجهگیری هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش دانش پیش زمینهای بین فرهنگی بر مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی بود.
نتایج نشان داد که آموزش این نوع دانش تأثیر شگرفی بر مهارت خواندن و درک مطلب زبان آموزان داشت.
با توجه به پنج محتوای فرهنگی در پنج متن پس ـ آزمون، داشتن دانش پیش زمینهای از خرده فرهنگ روابط و آداب معاشرت (Relationships) در میان انگلیسی زبانان بیشتر از سایر خرده فرهنگها بر مهارت خواندن متون مرتبط با این آداب تأثیر داشت.