چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دانشگاه سازمانی بوده است. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بوده است. جامعة آماری پژوهش متشکل از سه گروه متخصصان دانشگاهی، کارشناسان و مدیران سازمانی و اسناد بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل اسناد بود. روایی محتوایی مصاحبه با استفاده از نظر متخصصین تعلیم و تربیت به دست آمد. برای بررسی اعتبار، دادهها طی فرایند کدگذاری نامگذاری، مقولهبندی و تحلیل گردید و اعتباریابی یافتهها با استفاده از سه روش بازبینی توسط مصاحبهشوندگان، سهسوسازی و مرور همتا تأیید گردید. نتایج نشان داد که مدل برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت دارای سه مفروضه بافت سازمانی، فضا و جو یادگیری و حل مسئله خلاق و پنج مؤلفه هدف، فعالیت یادگیری، سازماندهی، روش تدریس و ارزشیابی است. درمجموع این یافتهها میتواند برای طراحی دورههای آموزشی مبتنی بر پرورش تفکر خلاق کارکنان در سازمانها مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که مدل برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت دارای سه مفروضه بافت سازمانی، فضا و جو یادگیری و حل مسئله خلاق و پنج مؤلفه هدف، فعالیت یادگیری، سازماندهی، روش تدریس و ارزشیابی است.
Keywords: creativity, corporate university, curriculum model مقدمه خلاقیت که عالیترین سطح شناخت را تشکیل میدهد ازجمله تواناییهای مهم و برجسته کارکنان در هر سازمانی محسوب میشود.
به همین جهت و با هدف پرورش و بارور ساختن شایستگی حل خلاق مسئله در کارکنان در این پژوهش به طراحی مدل برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت پرداخته میشود.
ازآنجاکه راهکار اصلی پرورش تفکر خلاق در سازمانها آموزش کارکنان است و قلب آموزشهای سازمانی را برنامههای درسی آن تشکیل میدهند در پژوهش حاضر در پی شناسایی مؤلفههای اساسی بهمنظور طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دانشگاه سازمانی کوثر هستیم.
یافتههای پژوهش پرسش اول: برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دانشگاههای سازمانی در اسناد داخلی و بینالمللی دارای چه ویژگیهایی است؟ تحلیل اطلاعات حاصل از کدگذاری اسناد بینالمللی و داخلی منجر به شناسایی پنج مؤلفه هدف، تجربه یادگیری، سازماندهی، روش تدریس، ارزشیابی و دو مفروضه فضا و جو یادگیری و بافت سازمانی گردید.
این مدل دارای پنج مؤلفه هدف، تجربه یادگیری، سازماندهی، روش تدریس و ارزشیابی و دو مفروضه فضا و جو یادگیری و بافت سازمانی با محوریت حل مسئله خلاق است که در ادامه معرفی میشوند.
یافتههای پژوهش حاضر با نتایج پژوهش یوسفزاده (Yousefzadeh, 2010) و مطالعات فتحی واجارگاه (Fathi Vajargah, 2007)، تایلر (Tyler, 1949)، تابا (Taba, 1962) و اکر، کوپر و همیر (Akker, Kuiper & Hameyer, 2003) در ارتباط با مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت همسو بود.