چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة سبکهای یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه با روشهای تدریس ترجیحی آنان بود. جامعة آماری پژوهش، شامل 2199 نفر دانشآموز دورة متوسطه شهرستان میبد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم 325 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی) دادهها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین سبکهای یادگیری و روشهای تدریس ترجیحی دیداری، شنیداری، خواندنی - نوشتنی و جنبشی رابطة معنادار وجود داشت ولی بین سبکهای یادگیری دانشآموزان برحسب سن و رشته تحصیلی تفاوت وجود نداشت. مقایسه سبکهای یادگیری و روشهای تدریس ترجیحی دانشآموزان برحسب جنسیت نشان داد که فقط رابطه سبک یادگیری و روشهای تدریس ترجیحی شنیداری با جنس معنیدار بوده است و میانگین سبک یادگیری و روش تدریس ترجیحی شنیداری دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان پسر بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشان داد که بین سبکهای یادگیری و روشهای تدریس ترجیحی دیداری، شنیداری، خواندنی - نوشتنی و جنبشی رابطة معنادار وجود داشت ولی بین سبکهای یادگیری دانشآموزان برحسب سن و رشته تحصیلی تفاوت وجود نداشت.
واژههای کلیدی: دانشآموزان دورة متوسطه، روشهای تدریس، سبکهای یادگیری The relationship Between learning styles and preferred teaching methods of high school students in the town of meybod in educational year 90-91.
Keywords: Learning styles؛ Teaching methods; High school students مقدمه یکی از موضوعهایی که در جوامع امروزی در پژوهشهای آموزشی مورد توجه بسیار قرارگرفته این است که دانشآموزان چگونه به یادگیری مطالب بپردازند.
نتیجه به دست آمده بیانگر این است که بین سبک یادگیری دیداری با روشهای تدریس دیداری، شنیداری، خواندنی-نوشتنی و جنبشی رابطه معنادار وجود دارد.
اینکه بین سبک یادگیری دیداری و روشهای تدریس رابطه معنادار وجود دارد با نتایج تحقیق Amini (2011) Marfi (2004)، Park (2002) و Lipper (2001) همسو بود؛ زیرا آنها در پژوهش خود بر روی دانشجویان رشته پزشکی، سبک یادگیری غالب دانشجویان را دیداری عنوان کرده بودند و اساتید دانشکده پزشکی علاوه بر استفاده از روش سخنرانی از روشها و رسانههای دیداری برای تفهیم بهتر مطالب بیشتر از سایر رسانهها استفاده میکنند.
نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین سبک یادگیری شنیداری با روشهای تدریس دیداری، شنیداری، خواندنی-نوشتنی و جنبشی معنیدار بوده است.
همچنین با تحقیق Valizade, Fathi Azar, Zaman Zade (2007) و Rezaei, Kohestani, Ganje (2009) همسو بود زیرا نتایج حاکی از آن است که اکثر دانشجویان روشهای آموزشی سخنرانی را در اولویت قرار میدهند.