چکیده:
این پژوهش با هدف آموزش زبان انگلیسی از طریق فناوری ارتباطات سیار برای توانمندتر نمودن نوجوانان برای اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی انجام پذیرفت. این پژوهش از حیث هدف: کاربردی و حیث سطح تحلیل: توصیفی- استنباطی است. بدین منظور 280 نفر دانشآموزان دختر و پسر فارس، ترک و عربزبان ایرانی از رده سنی 14-16 سال و از طبقه متوسط جامعه با سطح مهارت زبانی مقدماتی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که برای پایایی پرسشنامه نگـرش از روش همـاهنگی درونـی (آلفای کرونباخ) استفاده شد که ضریب پایایی 93/۰ را نشان داد که پایایی مناسبی بـود. جهت روایی پرسشنامه نگرش از روایی سازه استفاده شد. همچنین با الهام از دیدگاههای اندیشمندان و محققان ایرانی قدیمی و معاصر محتوای انگلیسی تدوین شد. شواهد آماری بیانگر تفاوت معنادار میان توزیع فراوانی فرایندهای کاربرد نشانها، ترجمه تحتاللفظی از زبان مادری، کمیت و کیفیت متن و تکرار در گونه فرهنگی محاورات دانشآموزان بههنگام ارائه محتوای غیربومی ایرانی و محتوای اسلامی ایرانی بود که درصد فراوانی در میان دانشآموزان دختر ترکزبان بهمراتب بالاتر بود. یافتههای این تحقیق میتواند در جهت تقویت ارتباطات با سایر ملل اسلامی و تحکیم جایگاه اسلام در جهان، بهرهگیری از نقاط قوت گونه موجود در فرهنگ اسلامی ایرانی بهعنوان سرآغاز انجام پژوهش آموزش گفتگوها به زبان انگلیسی با استفاده از رسانهها در پی داشته باشد.<br />
خلاصه ماشینی:
Learning English through new media with Iranian-Islamic content development Mohsen Jannejad English Language Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khuzestan, Iran.
Abstract This study aimed at teaching English through the medium of mobile technology to Iranian students as non-English speakers to see if instruction thru new modes of delivery has any significant effect on their ability in the propagation of Persian-Islamic contents among nations.
Key words: Islamic Persian content, mobile technology, Iranian learners, L2 learning.
از اینرو برای جلوگیری از چیرگی نامتقارن کاربرد این زبان بر گونه فرهنگ بومی دانشآموزان ایرانی در فراگیری زبان انگلیسی از طریق ارتباطات سیار این مطالعه علاوه بر بررسی نقش مؤلفههایی چون زبان، جنسیت، طبقه اجتماعی و فرهنگ بومی دانشآموزان در یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی، قصد دارد تا تأثیر ارائه محتوای انگلیسی با رویکرد ایرانی اسلامی را بر روی محاورات آتی دانشآموزان در اشاعه این فرهنگ مورد مداقه قرار دهد، بنابراین سؤالات پژوهش عبارتند از: 1.
آیا ارائه محتوای آموزشی از طریق تلفنهمراه به زبان انگلیسی بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی تأثیر معناداری بر محاورات دانشآموزان نوجوان ایرانی دارد؟ روش تحقیق روش انجام پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث سطح تحلیل، از نوع توصیفی- استنباطی است.
از سوی دیگر مقدار آماره آزمون مربع خی از وجود ارتباط مستقیم بین دو متغیر جنسیت دانشآموزان ایرانی و یادگیری محتوای آموزشی انگلیسی از طریق فناوری نوین ارتباطات سیار حکایت دارد.