چکیده:
هدف این پژوهش آسیبشناسی آموزش به زبان فارسی بر اساس دیدگاه برنامهٔ درسی چند فرهنگی و مسائل دوزبانگی است. پژوهش از نوع طرحهای تحقیق به روش آمیختهٔ (ترکیبی) و با رویکردی تشریحی است و ازنظر هدف کاربردی است. جامعهٔ آماری شامل 160 دبیر و 4023 دانشآموز و نمونه آماری آن 113 دبیر و 354 دانشآموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش: الف) پرسشنامهٔ محقق ساخته برای بررسی دیدگاه دانشآموزان و دبیران (شامل 21 گویهٔ بسته پاسخ) در مورد آسیبهای فرهنگی، دانشی، نگرشی و توانشی است. ب) مصاحبه انفرادی نیمه ساختاریافته با 20 نفر از مسئولان آموزشی و پرورشی و دبیران نمونه که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای دبیران 75/0 و برای دانشآموزان 76/0 برآورد گردید و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و سؤالات مصاحبه با نظر کارشناسان و اساتید گروه علومتربیتی در حد مطلوب ارزیابی شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (جدول فراوانی، میانگین، درصد فراوانی و آزمون T تک نمونهای) استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش به زبان فارسی، یادگیری دانشآموزان را در حیطههای دانشی، نگرشی و توانشی با اختلال روبهرو کرده و در مسائل فرهنگی باعث دور شدن دانشآموزان از هویت فرهنگی و بیتوجهی به زبان مادری شده است. تحلیل دادهها نیز نشان داد که بیشترین آسیبهای یادگیری به ترتیب معطوف به حوزه دانشی، نگرشی و توانشی است؛ بنابراین برای کاستن این آسیبها در دانشآموزان دوزبانه و برقراری عدالت آموزشی شایسته است برنامۀدرسی چندفرهنگی در نظامآموزشی اجرا شود.<br />
خلاصه ماشینی:
تحلیل دادهها نیز نشان داد که بیشترین آسیبهای یادگیری به ترتیب معطوف به حوزه دانشی، نگرشی و توانشی است؛ بنابراین برای کاستن این آسیبها در دانشآموزان دوزبانه و برقراری عدالت آموزشی شایسته است برنامۀدرسی چندفرهنگی در نظامآموزشی اجرا شود.
آسیبشناسی، برنامهٔ درسی چند فرهنگی، توانشی، دانشی، دوزبانه، زبان مادری، نگرشی Pathology teaching the Persian language from the perspective of high school teachers and students Kurdish city Songhor and Koliaie and provide solutions Samad Mohammadi MA in Curriculum Planning, the state university of Kashan.
Abstract The aim of this study pathologies Persian language training based on the view, the curriculum is multicultural and bilingualism issues.
پژوهشگران علل زیادی را در لکنت زبان دخیل دانستهاند؛ گروهی نظیر (Kent, 2000; Ingham, 2001; Jones, White, Lawson & Anderson, 2002) آن را اختلال کنترل حرکتی گفتار دانستهاند و گروهی دیگر ازجمله (Anderson & Couture, 2000; Blood stein, 2006) عوامل زبانشناختی را در ابتلا به این اختلال دخیل میدانند؛ اما بر اساس گزارشهای (Howell, Davis & Williams, 2009) بین فرایند دوزبانگی و یادگیری زبان دوم در سنین کودکی در ابتلا به لکنت زبان ارتباط وجود دارد.
آموزش صِرف زبان فارسی به دانشآموزان کردزبان و بیتوجهی به زبان مادری برای آنان مشکلات فرهنگی، دانشی، نگرشی و توانشی به همراه داشته که مهمترین آنها عبارتاند از: بیگانه شدن با هویت فرهنگ بومی، درک سطحی مطالب درسی، ایجاد اضطراب در دانشآموزان و اشتباهات لفظی (لکنت زبان)؛ این نتیجهگیری با تحقیقات (Fanaee, 2005)، (gohari, 2009)، (Iraqi & Hatami, 2012)، (Sher Ali Pour & et al, 2013)، (Sadeghi, 2010)، (Martin & Stuart, 2005)، (Johnson, 2011)، (Seman & et al, 2011) همخوانی دارد.