چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش یادگیریهای غیررسمی از طریق تعاملات اجتماعی در دو محیط آموزش عالی وشغلی در پرورش شایستگیهای شغلی کلیدی می باشد. روش تحقیق حاضر به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری آن، فارغ التحصیلان آموزش عالی و شاغل در صنایع استان مازندران با سابقه خدمت 6-2 می باشد و حجم نمونه آن به تعداد150 نفر که به روش هدفمند انتخاب شده اند. این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه اجرا شده است. محقق جهت تعیین روایی از نظر اساتید رشته علوم تربیتی و همچنین استفاده از پیشینه نظری و سایر تحقیقات استفاده گردیده است. در مورد پایایی نیز می توان گفت که چون درپرسشنامه، از متغیرهای اسمی وپاسخ های دو گزینه ای بلی-خیر استفاده شده است، ضریب پایایی قابل سنجش نبوده است. روش تجزیه و تحلیل آماری نیز از طریق نرم افزار آماری spss وبا بهره گیری از آمار توصیفی(فراوانی)وآمار استنباطی(آزمون کای مربع)می باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین نقش آموزش عالی و محیط شغلی در پرورش شایستگی های شغلی کلیدی، از طریق یادگیری های غیررسمی حاصل از تعاملات اجتماعی، تفاوت معنی داری وجود دارد، به این ترتیب که نقش آموزش عالی بیشتر است.در دانشگاه، شایستگی های شخصیتی و اجتماعی-ارتباطی و در محیط شغلی شایستگی های شخصیتی و تخصصی به ترتیب بیشتر از سایر شایستگی ها پرورانده می شود. از بین مؤلفه های مطرح شده یادگیری های غیر رسمی از طریق تعاملات اجتماعی، مؤلفه گفتارآموزی در دانشگاه و مؤلفه رفتارآموزی در محیط شغلی، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. می توان گفت که تعداد بیشترفراوانی های پاسخ های خیر، نسبت به پاسخ های بلی، نشانگر این مطلب است که هیچ یک از شایستگی ها در هیچ یک از محیط ها، به نحو رضایت بخش پرورانده نمی شود.
خلاصه ماشینی:
Mazandaran, Iran Abstract The main purpose of the study was to investigate the informal learning role through social interactions in two environments of higher education and job markets on the development of key job Competencies.
يافتههاي پژوهش 1- يادگيريهاي غيررسمي از طريق تعاملات اجتماعي در كداميك از دو محيط دانشگاهي و شغلي نقش بيشتري را ايفا مينمايد؟ با توجه به جدول شماره 1 میتوان گفت که نتایج آزمون کای مربع نشان داده است که بین نقش آموزش عالی و محیط شغلی در پرورش شايستگيهاي شغلي كليدي از طريق يادگيريهاي غيررسمي در قالب تعاملات اجتماعي، تفاوت معناداری وجود دارد، به این خاطر که p-valueکوچکتر از05/0 شده، یا به عبارتی دیگر عدد محاسبه شده از عدد جدول بیشتر شده است.
جهت مقایسه نقش مؤلفه تجربه آموزی و رفتارآموزی در دو محیط دانشگاهی و شغلی، با توجه به آزمون کای مربع میتوان گفت که بین شان تفاوت وجود ندارد، به این دلیل کهp-valu کوچکتر از 05/0 شده یا به عبارتی دیگر عدد محاسبه شده از عدد جدول بیشتر نشده است.
میتوان گفت که اگرچه مؤلفه گفتارآموزی در دانشگاه بیشترین نقش را در پرورش این شایستگی ایفا مینماید، اما همان طور که مشاهده میگردد، حتی در دانشگاه که بیشترین فراوانی را نسبت به محیط شغلی به خود اختصاص داده است، تعداد پاسخهای خیر بیشتر از پاسخهای بلی است.
جهت مقایسه نقش مؤلفه گفتارآموزی، تجربه آموزی و رفتارآموزی در دو محیط دانشگاهی و شغلی، با توجه به آزمون کای مربع میتوان گفت که بینشان تفاوت معناداری وجود دارد، به این دلیل کهp-value کوچکتر از 05/0 شده یا به عبارتی دیگر عدد محاسبه شده از عدد جدول بیشتر شده است.