چکیده:
بررسی نقش معلم و آموزش پرورش در ایجاد روحیه و نشاط معلمی
مریم ستایش فر
۱- کارشناس انجمن اولیا و مربیان. دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت اسلامیء دانشجوی دانشگاه آزاه اسلامی
ایمیل:
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی سالم بر میزان باورهای زیباشناختی و تحمل ناکامی
زنان خانه دار شهر تهران انجام شده است. روش این پژوهش از نظر طرح» نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون
- پس آزمون و با یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش است. جامعه آماری مورد زنان خانه دار شهر تهران
بوده و روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی خوشه ای می باشد. به این ترتیب» تعداد ۳۰ نفر از زنان خانه دار به
عنوان نمونه انتخاب شدندء ۱۵ نفر از زنان خانه دار در گروه هدف و ۱۵ نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه
آزمایش تحت ۱۰ جلسه ی آموزش سبک زندگی سالم قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند.
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های باورهای زیباشناسی هاسپرس و بیردزلی (۲۰۰۳) و تحمل ناکامی
هرینکتون (۲۰۰۵) استفاده شد و نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواربانس و از طربق ترم افزار 9855-24 مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آموزش سبک زندگی سالم بر میزان باورهای زیباشناختی و تحمل
تاکامی زنان خاند دار شهر تهران تاثیرگذار و سطح باورهای زیباشتاختی راز ارتقام داده و همچنین باعت
افزایش سطح تحمل ناکامی آنهاشده است.
خلاصه ماشینی:
برخي از اقدام هايي که کارکنان مدارس ميتوانند انجام دهندعبارتند از: - تشخيص اهميت مطالب غيرکلامي -توجه به زيبايي محيط آموزشگاه و کلاس هاي درس - نقل داستان هايي درباره مدرسه - برگـــزاري جشـــن هــا ومراسم مذهبي - پرورش روح دانش آموزان - شناسايي علت ها به جاي توبيخ ها به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعليم و تربيت عوامل پيرشدن روحيه معلمان عبارتند از: 44 بي انگيزگي و نبود مشوق هاي کافي براي ايجاد انگيزه در معلمان عدم شايسته سالاري در آموزش و پرورش ناعدالتي هاي اداري و تبعيض ها نداشتن امنيت مالي نبود برنامه براي ارتقا سطح علمي ، ديني و اخلاقي معلمان عدم استفاده از تجارب همکاران بازنشسته و ايجاد نا اميدي در معلمان حجم کاري بالاي معلمان پايين آمدن وجهه و شان معلمي حجم بالاي دانش آموزان در کلاس نداشتن علاقه و انگيزه به شغل معلمي نبود زمينه براي ظهور و بهره گيري از خلاقيت معلمان کمبود امکانات و تجهيزات در مدارس ناراحتي هاي جسمي و رواني معلمان به روز نبودن معلم بي برنامه گي معلمان در سه ماه تعطيلات تابستان مطلوب و دل پسند نبودن خروجي آموزش و پرورش نارضايتي معلمان از وضع موجود کم توجهي خانواده ها و اولياء دانش آموزان به تحصيل و تربيت فرزندان سختي کار معلمي لحاظ نشدن ملاکهاي لازم براي گزينش معلم در بدو استخدام ضعف ايمان و اعتقاد قلبي و روحيه جهادي گرايش به فرهنگ غربي و دنباله روي از سبک زندگي غير اسلامي نظام آموزشي کهنه و نبود برنامه براي تغيير و نوآوري در آن بي انگيزگي دانش آموزان و احساس هدر رفتن زحمات در معلم داشتن شغل دوم که با روحيه معلمي سازگار نيست کم توجهي جامعه به تعليم و تربيت و شغل معلمي و قدر شناسي نکردن از زحمات آنها کم رنگ شدن نقش تربيتي معلم با ظهور و بروز عوامل حقيقي و مجازي فرهنگ ساز اگر قدري عميق تر به موضوع بنگريم و ابعاد مختلف شادابي و نشاط معلم را در نظر بگيريم مي بينيم عمده عواملي که مي تواند سبب شادابي و نشاط معلم شود و يا در صورت غفلت و کوتاهي به پيري روحيه و نبود شادابي منجر شود، همان عواملي هستند که در ديگر اقشار هم موضوعيت دارد.