چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل موثر بر روی رقابت پذیری تجاری سازمانهاست. این تحقیق از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعه مورد بررسی در این تحقیق شامل تمامی کارکنان شرکت پارس خودرو بوده و حجم جامعه مورد بررسی 212 نفر می باشد. تعداد 222 پرسشنامه با روش نمونه گیری تصادفی ساده در میان جامعه توزیع شد که از این میان تعداد 252 پرسشنامه مناسب تحلیل در اختیار محقق قرار گرفت. داده های بدست آمده با روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که قابلیت های تکنولوژی های اطلاعاتی بر هوش بازار و چابکی استراتژیک تاثیر معنی داری دارد. همچنین پیش بینی استراتژیک، بینش
سیستماتیک و آمادگی رویارویی با تغییرات بر هوش بازار تاثیر معنی داری دارد و از طرفی دیگر هوش بازار تاثیر معنی داری بر چابکی استراتژیک دارد. شایان ذکر است که اثرات بیان شده همگی مثبت هستند. جالب توجه اینکه تاثیر بینش سیستماتیک بر چابکی استراتژیک رد گردید.
خلاصه ماشینی:
نتایج بدست آمده نشان داد که قابلیت های تکنولوژی های اطلاعاتی بر هوش بازار و چابکی استراتژیک تأثیر معنی داری دارد.
این قابلیت همان چابکی سازمانی می باشد که به عنوان یک عامل تعیین کننده مهم سازمان های امروزی برای زنده ماندن و موفقیت در محیط کسب و کار آشفته کنونی درنظر گرفته شده است (یانگ و لیو<FootNote No="147" Text=" Yang &amp; Liu"/>، 2012).
جدول1: نتایج ضریب آلفای کرونباخ متغیر ضریب آلفای کرونباخ قابلیت های تکنولوژی های اطلاعاتی 821/0 هوشیاری کارآفرینی 714/0 پیش بینی استراتژیک 785/0 بینش سیستماتیک 711/0 هوش بازار 756/0 چابکی استراتژیک 711/0 رقابت پذیری تجاری 803/0 آمادگي رويارويي با تغييرات 700/0 در صورتی یک پرسشنامه پایا است که مقدار آلفای کرونباخ آن بزرگتر از 0.
بر اساس هدف اصلی و با توجه به مدل نظری تحقیق، تأثیر متغیرهای قابلیت های تکنولوژی های اطلاعاتی، آمادگي رويارويي با تغييرات، هوشیاری کارآفرینی، هوش بازار و چابکی استراتژیک بر روی رقابت پذیری تجاری سازمان از دیدگاه کارکنان شرکت پارس خودرو مورد بررسی قرار گرفت.
فرضيه دوم تحقیق بيان ميدارد كه تکنولوژی های اطلاعاتی بر چابکی استراتژیک تأثیر معنی داری دارد نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که آماره بدست آمده در این آزمون فرض در ناحیه بحرانی قرار دارد و فرضیه دوم تحقیق در سطح معنی داری 5 درصد مورد پذیرش قرار میگیرد.
مطالعات نشان می دهد که نتایج بدست آمده فرضيه سوم تحقیق بيان ميدارد كه پیش بینی استراتژیک بر هوش بازار تأثیر معنی داری دارد.