چکیده:
یکی از علل اصلی بروز تصادفات جادهای، تعامل نامناسب میان سازمانهای متولی امر است؛ در همین راستا تعامل میان پلیسراه و سازمان راهداری و حملونقل جادهای از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ بنابراین، هدف از انجام این مطالعه، بررسی وضعیت تعامل پلیسراه با سازمان راهداری و حملونقل جادهای استان لرستان در کاهش تصادفات است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساختهای جمعآوری شد. با استفاده از جدول مورگان، تعداد 118 نفر بهصورت تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که؛ تعامل پلیسراه با سازمان راهداری و حملونقل جادهای در استان لرستان در سه بعد (1- رفع نواقص و اصلاحات هندسی؛ 2- اجرای قوانین و مقررات و 3- تبادل اطلاعات و تجهیزات) مناسب نبوده و تفاوت معناداری با وضعیت مطلوب دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢- آزمون t تک نمونه ای جهت بررسی فرضیات تحقیق براساس نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه ای ارائه شده در جدول شماره ٢، قدر مطلق مقدار آماره t به دست آمده برای همه ی فرضیه های موردبررسی بزرگ تر از ٢ است و سطح معناداری (٠/٠٠) است ؛ می توان چنین ادعا کرد که تعامل پلیس راه با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در کاهش تصادفات استان لرستان در سه زمینه مورد بررسی مناسب نیست .
برای بررسی این سؤال که وضعیت موجود تعامل پلیس راه با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از دیدگاه آزمودنی های نمونه آماری تحقیق چه میزان با وضعیت مطلوب فاصله دارد از آزمون آماری t زوجی (همبسته ) استفاده شده است که نتایج آن در جدول زیر ارائه شده است .
بنابراین بخش اعظم کاهش تصادفات جاده ای استان لرستان به میزان تعاملات و ارتباطات مؤثر بین دو سازمان پلیس راه و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در زمینه رفع نواقص و اصلاحات هندسی، اجرای قوانین و مقررات و تبادل اطلاعات و تجهیزات ارتباط دارد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که وضعیت تعاملی پلیس راه با سازمان راهداری و حمل ونقل جاه ای در زمینه اجرای قوانین و مقررات در کاهش تصادفات استان لرستان به گونه ای است که نیاز به بازنگری و تعامل هرچه بیشتر سازمان های مربوطه دارد؛ در این امر یک برنامه جامع و بین سازمانی راه گشا است .