خلاصه ماشینی:
اما مشکلات توسعه و استفاده بهینه از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات مانند کمبود نیروهای متخصص که در سطح کشور وجود دارد، کم و بیش گریبانگیر حوزه و نهادهای حوزوی نیز بوده است».
ایشان دانش صریح را دانشی معرفی کردند که در مخزن دانش ذخیره میشود و در زمانهای گوناگون و به اشکال مختلف از آن استفاده میکنند و ممکن است در چهارچوب برنامه درسی یا یک مستند کتابخانهای مورد استفاده قرار گیرد و در این نوع از دانش، قابلیت استفاده مجدد از اطلاعات که بحث اقتصاد و آموزش و توسعه دانش را در بر میگیرد، قابل پیگیری است».
وی در ادامه، به بحث معماری مخازن دانش پرداخت و اظهار داشت: «معماری مطلوب آن است که هر کس هر دانشی را که تولید میکند، به نوعی در اختیار دیگران قرار دهد و ضمن اینکه بهصورت مستقل عمل مینماید، بتواند در یک فضای کلیتر و بهصورت یکپارچه تمام آنها را ارائه کند.