چکیده:
یکی از گرایشهای رایج و پرطرفدار در فلسفه ذهن، کار کرد گرایی است. در این نوشتار، برآنیم تا به تحلیل
فلسفی پژوهشی نوپدید در حوزه هوش مصنوعی بپردازیم. پژوهشی که به شبیهسازی ادراک بصری انسان، با
الگوبرداری از نمونه عصبشناختی ادراک میپردازد. این پژوهش که در سال ۲۰۱۳ انجام شده، با به کارگیری
سامانهای مر کب از شبکههای عصبی مصنوعی و سامانههای خبره، موفق به شبیهسازی سازو کار ادراک بصری
انسان شده است. پس از شرح پژوهش یاد شده، به بررسی پیامدهای فلسفی آن میپردازیم و با معرفی آزمایشی
ذهنی، نشان میدهیم که از دید بیننده خارجی، نمیتوان میان روبات فوق هوشمند فرضی و انسان خودآگاه فرق
بگذاریم؛ هرچند در نگاه آغازین میان آن دو تفاوت دیده شود؛ ولی این تفاوت برای هوشمند دانستن یک
سامانه اهمیتی ندارد؛ ازاینرو، میتوان از نگاه کار کرد گرایانه دفاع کرد. همچنین در این پژوهش استدلال اتاق
چینی سرل اجمالا معرفی شده و با استفاده از آزمایش ذهنی یادشده، نقد و تحلیل میشود.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش که در سال 2013 انجام شده، با به کارگیری سامانهای مرکب از شبکههای عصبی مصنوعی و سامانههای خبره، موفق به شبیهسازی سازوکار ادراک بصری انسان شده است.
هدف ما در این فرآیند آموزش این است که وزن اتصالات به گونهای تغییر پیدا کند که نهتنها پس از پایان آموزش، شبکه بتواند الگوهای ورودی و خروجی دلخواه را به هم مرتبط نماید، بلکه برای مسائل جدید (و ناشناخته) ولی همسان مسائل پیشین هم، پاسخهایی معقول و منطقی تولید کند (فرایند تعمیم).
توضیح مختصر لایههای سیستم CHILDREN چنانکه گذشت، لایه نخست، مانند سلولهای شبکیه چشم انسان، وظیفه تشخیص تصویر را در ابتداییترین مرحله خود دارد، این لایه هیچ درکی از تصویر دریافت شده ندارد و تنها مشخص میکند که نقطهای خاص (در مثال ما نقطهای خاص از ماتریس 6 در 8) روشن است یا خاموش.
اگر سیستم، شکلی را تشخیص دهد که هیچ نورون موجودیت متناظری ندارد، سیستم به حالت یادگیری میرود - درست مانند حالت یادگیری سامانههای خبره - و از کاربر میخواهد تا توضیحات لازم برای آن را وارد کند؛ سپس سیستم بهصورت پویا نورونهای مربوطه و اتصالات آنها را ایجاد میکند (Ibid, p193-196).
با این نگاه، تنها تفاوتی که میان یک سیستم هوشمند که رفتار انسانی را شبیهسازی میکند و یک انسان خردمند میتوان یافت، نگاه ویژه و سنتی ما (افراد جامعه) به هوش و درک انسان است و جایگاهی که (بهغلط) برای انسان و آگاهی وی قائل هستیم.
رد استدلال اتاق چینی سرل با یک آزمایش ذهنی نویسنده بر این باور است که اگر بیطرفانه به مسئله نگاه کنیم، هیچ دلیل محکمی برای ثابت کردن شعور و درک برای افراد دیگر (غیر خود شخص) نداریم.