چکیده:
در سالهای اخیر، درباره مغز انسان مطالب بسیاری نوشته و
مطرح شده است که میتواند برای دستاند رکاران تعلیموتربیت
دلیل اهمیت موضوع، در حرفه آموزش و به طور کلی در مدیریت
همه زمینههای فرایند فراگیری
دخالت دارد و عضو منحصربه فردی در همة فعالیتهای مربوط به
در حال حاضر، درک ما از عملکرد مغز این است که هر مغزی
منحصربه فرد و در کل بسیار ویژه است. در حالی که متخصصان
درباره میزان ویژه بودن مغز بحث و جدل دارند، همه در این مورد
که مغز سازمانی ویژه است. متفقالقولاند. درباره مفهوم تسلط
نیز توافق وجود دارد. مانند تسلط چشم، دست و پا دو پا و
اما دانشمندان، معتقدند که عدم : تقارنی هم در کار است. به این
مفهوم که انسان از این عضوهای دوگانه به صورت همزمان استفاده
نمیکند بلکه یکی را زودتر از دیگری مورد استفاده قرار میدهد.
زمانی که مفاهیم ویژه بودن و عدم تقارن یا تسلط در انسان با
هم تلفیق میشوند, شبکه برتری ویژهای به وجود میآید که بر
رفتارهای عمومی فرد، به خصوص در روش منحصربه فرد یادگیری
ای اثر میگذارد.
یکی از آثار بحث فوق در حرفه آموزش و تعلیم وتربیت، این است
هوش نه فقط یک بعدی نیست بلکه متشکل از ابعاد متفاوتی است.
هر فردی، فراگیرنده منحصربه فردی است که برتریهای خاص و
متفاوتی نسبت به افراد دیگر دارد. بنابراین، در هر نوع طراحی و
برنامهریزی آموزشی باید تفاوتهای فردی در نظر گرفته شود و
محتوای آموزشی برای همه یادگیرندگان قابل فهم باشد.
هر کدام از ما نیز مانند کارشناس مدیریت منابع انسانی انسانهایی
ویژه با روشهای یادگیری منحصربه فردی مواجهیم. با مراجعه به تجارب یادگیری خود به یاد خواهیم آورد که در درس یا دروس خاصی بهتر از دروس دیگر عمل کرده ایم و به بعضی روش های تدریس بیشتر علاقه مند بوده ایم.حتی درک ما از بعضی موضوعات،دقیق تر،ریشه ای تر و استوارتر از سایر موضوعات بوده است.چند نفر از معلمان و استادان خود را به خوبی به یاد داریم؛در حالی که تعداد زیادی را کاملا فراموش کرده ایم.به این سبب که ویژگی های منحصر به فرد و روش های فردی ما در فراگیری و جذب محتوا،استفاده از روش های ارائه مطلب،فضای آموزش مورد علاقه و تکنیک های تدریس،متفاوت بوده است.مفهوم«تدریس و یادگیری تمام مغزی»،شکاف بین یادگیرنده های متفاوت را به وسیله روش های طراحی و ارائه محتوای آموزش،پر می کند.دلیل اینکه کارشناسان آموزش و منابع انسانی ای که روش تدریس و فراگیری تمام مغز را تجربه کرده اند.این قدر با اشتیاق درباره این ره یافت سخن می گویند،این است که این روش،به طور موثر تعداد زیادی از یادگیرندگان را به همراه طیف گسترده ای از موضوعات گوناگون و در زمینه های متعدد زیر پوشش قرار می دهد.