چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی انگیزه شرکت های خریدار و مسائل مالی و بنیادی مرتبط با آن از مبانی نظری غنی این حوزه و پژوهش های معتبر بهره برده و با استفاده از ابزار پرسشنامه اقدام به گردآوری داده نموده است. داده های گردآوری شده از چند بعد بررسی شده و درنهایت یافته های مرتبط با مبانی نظری حاصل شده است. تحلیل نتایج و مقایسه آن با یافته های پژوهش های معتبر خارجی، بیانگر این نکته است که ضمن تبعیت کلی نتایج پژوهش حاضر از مبانی نظری، در برخی حوزه ها از جمله خرید شرکت های دیگر به خاطر بهره بردن از قیمت زیر ارزش ذاتی آن در بازار با مبانی نظری اختلاف دارد که می تواند ناشی ار عدم کارایی بازار سرمایه ایران باشد.
خلاصه ماشینی:
تحقيقات متعددي انگيزه خريداران و يا شرکت هاي درگير در فرايند خريد و ادغام را شناسايي کرده اند که مهمترين اين انگيزه ها عبارت اند از ايجاد هم افزايي و متنوع سازي فعاليت که البته با توجه به شرايط زماني و اقتصادي و همچنين فعاليت شرکت ميتواند متفاوت باشد؛ همچنين تحقيقات فراواني نحوه ارزش گذاري قيمت سهام يا تاثير عوامل موثر بر ارزش شرکت ها را بررسي نموده اند؛ اما کمتر تحقيقي به طور همزمان اقدام به آزمون انگيزه ها و مباني پايه اي فرايند خريد و ادغام (حوزه استراتژيک ) و مدل هاي ارزش گذاري و 1.
با توجه به جديد و کامل بودن و ديد سيستماتيک تحقيق فوق از يک سو و عدم انجام تحقيقات خريد و ادغام محور در ايران ، تحقيق حاضر با الگوبرداري از تحقيق فوق اقدام به شناسايي انگيزه ها و اهداف شرکت هاي خريدار و همچنين نحوه قيمت گذاري شرکت هاي هدف و مباحث مرتبط با ارزش شرکت با استفاده از ديدگاه هاي مديران ارشد تصميم گيرنده و تاثيرگذار اين حوزه (مديرعامل و بالاترين مقام مالي) مينمايد.
تحقيق حاضر با بهره گيري از مباني نظري غني موجود در اين حوزه و ابزار تحقيق مناسب در دسترس ، در صدد دستيابي به اهداف مختلفي است که مهم ترين آنها عبارت ند از: ـ شناسايي انگيزه هاي خريد و ادغام از ديدگاه مديران ارشد شرکت هاي خريدار؛ ـ شناسايي انگيزه و نحوه واگذاري شرکت هاي تابعه از ديدگاه مديران ارشد شرکت هاي خريدار؛ ـ شناسايي مدل هاي مالي مناسب براي ارزش گذاري شرکت هاي هدف به هنگام فرايند خريد و ادغام ؛ ـ شناسايي تاثير متنوع سازي بر فرايند خريد و ادغام و ارتباط آن با خلق ارزش شرکت ؛ ـ بررسي و شناسايي ديدگاه مديران ارشد شرکت هاي خريدار درخصوص مباني پايه اي خريد و ادغام .