چکیده:
مسئولیت پذیری اجتماعی در دهه ی اخیر مورد توجه بسیاری از شرکت ها و مدیران قرار گرفته است زیرا علاوه بر ذی نفعان مستقیم، منافع ذی نفعان غیر مستقیم خود را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ لذا انتظار می رود، با پیاده سازی مکانیزم مسئولیت پذیری اجتماعی ، عملکرد مالی تحت تاثیر قرار گیرد و از این طریق ارزش افزوده بازار شرکت نیز دست خوش تغییر شود. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی عملکرد مالی بر رابطه میان مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار می باشد. برای این منظور داده های مربوط به 99 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش تحلیل ترکیبی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق چک لیست افشای مسئولیت پذیری اجتماعی و تحلیل محتوای گزارشات سالانه فعالیت هیئت مدیره شرکت ها جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که بازده دارایی و شاخص کیوتوبین نقش میانجی کامل را در رابطه ی مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار ایفا می کند. مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق شاخص عملکردی اثر معناداری بر ارزش افزوده بازار دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسياثرميانجيعملکردماليبررابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعيوارزش افزوده بازارشرکت هاي پذيرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران ١حسين فخاري *، فرهادفلاح پور ** چکيده مسئوليت پذيري اجتماعي در دهه اخير موردتوجه بسياري از شرکت ها و مديران قرار گرفته است ؛ زيرا علاوه بر ذي نفعان مستقيم ، منافع ذينفعان غيرمستقيم خود را نيز تحت تأثير قرار مي دهد؛ بنابراين انتظار مي رود، با اجراي سازوکار مسئوليت پذيري اجتماعي، عملکرد مالي تحت تأثير قرار گيرد و از اين طريق ارزش افزوده بازار شرکت نيز دست خوش تغيير شود.
بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر بررسي اثر ميانجي عملکرد مالي بر رابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعي و ارزش افزوده بازار است .
بديهي است که رعايت موازين اخلاقي و زيست محيطي از ديگر جنبه هاي مسئوليت پذيري اجتماعي هستند که ميتوانند موجب کاهش جريمه ها در شرکت شوند که اين امر ميتواند درنهايت بر ميزان سود، عملکرد شرکت و رضايت ذينفعان اثر داشته باشد.
Instrumental Theory همچنين براي مجريان رعايت مسئوليت پذيري اجتماعي و سازمان هاي ذيربط مفيد باشد؛ بنابراين سؤال اصلي پژوهش حاضر بدين گونه قابل طرح است : آيا عملکرد مالي اثر ميانجي بر رابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعي و ارزش افزوده بازار دارد؟ در ادامه پس از بيان جنبه نظري و پيشينه پژوهش به روش پژوهش و درنهايت با ارائه يافته ها به بحث و نتيجه گيري پرداخته مي شود.
مدل مفهومي پژوهش فرضيه پژوهش : عملکرد مالي شرکت اثر ميانجي بر رابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعي و ارزش افزوده بازار دارد.
٥. بحث ونتيجه گيري در اين پژوهش ، اثر ميانجي عملکرد مالي بر رابطه مسئوليت پذيري اجتماعي و ارزش افزوده بازار بررسي شد.