چکیده:
امروزه در دنیا استفاده از رویههای بتنی الیافی به دلیل سرعت بالای اجرا و کاهش ضخامت روشی رایج برای بازسازی راههای بتنی و
آسفالتی است. ازجمله این پروژههای عمرانی میتوان به روسازیهای بتنی مختلف شامل سطح جاده, عرشه پلهاء باند فرودگاهها و
پارکینگهاء کفهای صنعتی اشاره کرد. الیاف در روسازیهای بتنی علاوه بر کاهش ضخامت دال و صرفه اقتصادی با کنترل ترکهای
ناشی از جمع شدگی و کاهش تعداد درزهای عرضی باعث کاهش نفوذ آب به بستر روسازی و منجر به کاهش هزینههای مربوط به تعمیر و
نگهداری میشود. عوامل مهم و موّثر بر این به رهم کنش شکل ظاهری و هندسه الیاف است که عامل مهم در مهار مکانیکی الیاف در بتن
است.این مقاله در نظر دارد تا به ارزیابی مقاومت خمشی و مقاومت پس از ترکخوردگی بتن ساختهشده با انواع و اشکال مختلف الیاف
پلیمری اختصاصی بتن )تولیدشده در داخل کشور توسط مجتمع دانش بنیان سیرجان ( با نظر به قابلیت کاربرد بتن الیافی در رویههای
بتنی بپردازد. بررسی و تحلیل نتایج بهدستآمده از آزمایشها نشان میدهد که استفاده از الیاف سبب افزایش طاقت خمشی و مقاومت
پس از ترکخوردگی شده و شکل خاهری الیاف میتواند منجر به بهبود این خواص شود. یکی از خرابیهای اصلی که در روسازیهای
انعطافپذیر اتفاق میافتد ترکخوردگی لایههای آسفالتی ازجمله میباشد. مهمترین این ترکترهاء های خستگی هستند که بر ترافیک و را
اثر تغییرات متوالی دمایی ایجادشده و گسترش می یادند. بهبود مقاومت خمشی واافزایش مقاومتلایههای آسفالتی در برایر خستکی از
روشهای مختلفی ازجمله استفاده از افزودنیهای متنوع همچون فیلرهاء الیاف و موادء نانو پلیمرها در مخلوط آسفالتی امکانپذیر است.
نتایج آزمایشها نشان دادهاند که رفتار و عملکرد خستکی مخلوطهای مسلح شده با الیاف فورتا در مقایسه با مخلوط شاهد بهبود
چشمگیری داشت. امروزه استفاده از اصلاحکنندههای پلیمری » الیافی و نانو مواد برای اصلاح خواص قیر و بهبود عملکرد مخلوط آسفالتی
میتواند بسیار کارامد باشدءاما با توجه به هزینه اجرای نسبتا بالا بهندرت رواج پیداکرده استء بازیافت مواد و استفاده از آنها به عنوان مواد
ثانویه در مخلوط آسفالتی علاوه بر کمک در کاهش هزینه میتواند اثرات محیط زیستی سودمندی داشته باشد. تحقیقات آزمایشگاهی
حاکی از آن دارند که الیاف فورتا در مخلوطهای مسلح کننده نقش چشمگیری رادارند. همچنین مخلوط دارای بیشترین مقدار افزودنی
دارای بهترین رفتار خستگی میباشد. مهم ترین اثر مثبتی که با افزودن الیاف در بتن به وجود می آید انعطاف پذیر شدن بیشتر بتن و
افزایش قابلیت جذب انرژی آن است. بهطورکلی مسلح نمودن مخلوطهای آسفالتی با حداقل مقدار ۱,۵ کیلوگرم الیاف در هر تن
آسفالت,رفتار الاستیک را افزایش میدهد که منجر به افزایش عمر خستکی مخلوط آسفالتی میشود.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل نتایج بهدستآمده از آزمایشها نشان میدهد که استفاده از الیاف سبب افزایش طاقت خمشی و مقاومت پس از ترکخوردگی شده و شکل ظاهری الیاف میتواند منجر به بهبود این خواص شود.
جدول 7: نتایج آزمایش میانگین مقاومت باقیمانده در سن 28 روز (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 6: منحنی های بار – جابجایی نمونه های مختلف پس از ترک خوردگی 13- آزمایشهای مربوط به نمونه حاوی فورتا: 1-13- آزمایش کشش مستقیم : یک نوع آزمایش خستگی است که بارگذاری به صورت تکراری بر یک نمونه سیلندری وارد میشود به طوری که بار فشاری بروجه های استوانهای و به صورت موازی و قائم اعمال میشود.
در روش کرنش کنترل شده کرنش ثابت می ماند و با افزایش تعداد تکرار بار، مقدار تنش کاهش می یابد 14- عملکرد رویه های بتنی: یکی از نگرانی هایی که در استفاده از روسازی بتن وجود دارد مقاومت لغزشی کم آن است مقاومت لغزشی به نیروی اصطکاک افقی گفته می شود که مانع از حرکت چرخ، زمانی که در مسیر مستقیم می قلتد، می شود.
Dynamics of structures: Pavement design with central plant hot mix recycled asphalt mixes, Constr Build Mater, 0222.
Shaopeng, Wi and Ning, Le. Dynamics of structures: Investigation of the dynamic andfatigue properties of fiber-modified asphalt mixtures, International Journal of Fatigue, 0222 [14]Ferrotti, G and Canestrari, F.
Dynamics of structures: Experimental characterization of highperformance fiber-reinforced cold mix asphalt mixtures, Construction and Building Materials, 0212.