چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی و دلایل گرای شمردم، نسبت به مصرف کالاهای خارجی قاچاق است. این پژوهش به روش پیمایش و شیوه نمونهگیری احتمالی خوشهای چند مرحلهای انجام شد. جامعه آماری پژوهش خانوارهای ساکن در شهرهای مختلف که از میان آنها، 2700خانوار انتخاب و با سرپرستان این خانوارها مصاحبه شد. یافتهها نشان داد اکثریت پاسخگویان (69 درصد)به کالاهای قاچاق گرایش مثبت دارند. این در حالی است که بافرض یکسان بودن کیفیت و قیمت در کل، ترجیح مصرف با کالاهای ایرانی است؛ هرچند این ترجیح با افزایش سطح سواد و درآمد به نفع کالاهای خارجی تغییر میکند. در نتیجه میتوان گفت که برای مصرف کننده ایرانی، کالاها افزون بر ارضای نیازهای زیستی اهمیت نمادین نیز دارند. همچنین در مورد تعدادی از کالاها عدم ترجیح محصولات ایرانی، حتی با وجود برابری کیفیت و قیمت با محصولات خارجی، بیانگر این است که مصرف کالاهای خارجی، تبدیل به فرهنگ شده است.
The research aims to examine reasons for Iranian people’s tendency towards using foreign smuggled goods.
The survey - research is carried out through using a multi-stage cluster sampling method. 2700 households of different cities were selected as a statistical population of this research who were interviewed by their supervisors. The findings indicate the willingness of most interviewers (69%) to purchase the smuggled goods. While quality as well as price of both foreign and Iranian commodities is the same, the Iranian one is gradually preferred. However, it depends on (higher) level of People’s education and income so that foreign commodities can be prioritized. It is concluded that in addition to meet basic life needs, the smuggled goods are symbolic for Iranian consumers as well as consumption of these commodities have become a culture in Iran
خلاصه ماشینی:
Kumar, Lee and Kim درچارچوب رویکرد مصرف ارتباطی می توان این گونه استدلال کرد که مصـرف گسـترده کالاهای قاچاق می تواند افزون برنیازهای زیستی، برای پاسـخ بـه نیـازهـای عمـدتا کـاذب ، ایجاد تمایزات اجتماعی و به ویژه برآورده ساختن نیازهای نمادین انجام گیرد.
در اینجا با توجه به نظریه های مطرح شده وباتأکید بـر نظریـه عمـومی کـنش بـه ویـژه نظریه چلبی و گور، مفهوم گرایش به عنوان نظامی از ارزیابی هاوجهت گیری های مبتنـی بـر رابطه بین تمایلات نیازی با کالاهای خارجی قاچاق در نظر گرفته میشود که در یـک بعـد به صورت انتظارات ارزشی و در بعد دیگربه صورت آمادگی برای رفتار، نمود پیدامی کند.
توزیع درصد پاسخگویان برحسب انتظارات ارزشی ناظر بر تمایلات شناختی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایجی که مـورد اشـاره قـرار گرفـت ، درکـل بایـد گفـت ایـن فرضـیه کـه «انتظارات ارزشی (در ابعاد تمایلات نمـادین ، ایمنـی، مـادی و شـناختی ) مصـرف کننـدگان داخلی سازگار با کالاهای خارجی است »تأیید میشود.
این نتایج گویای آن است که فرضیه «با افزایش سرمایه فرهنگـی گـرایش بـه مصـرف (ترجیح مصرف ) کالاهای خارجی قاچاق نیز افزایش می یابد»،تأیید می شود.
ارتباط بعد رفتاری گرایش با سرمایه اقتصادی یافته های مربوط به ارتبـاط سـرمایه اقتصـادی (بـا معـرف درآمـد) بـا بعـدرفتـاری گـرایش (ترجیح مصرف )نشان می دهد که با فرض یکسان بودن کیفیت و قیمت کالاهـای خـارجی قاچاق و ایرانی، درکل می توان گفت کـه هرچـه میـزان درآمـدمصـرف کننـدگان افـزایش مییابد، ترجیح مصرف کالاهای خارجی بر ایرانی نیز بیشترمی شود.