چکیده:
نوجوانان و جوانان در بیشتر نقاط جهان، مهمترین و کلیدیترین گروه جمعیتی هر کشوری محسوب میشوند. در کنار توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، بسیاری از حوزههای رفتاری و اجتماعی آنها تغییر یافته است و در همین راستا بسیاری از ارزشها، هنجارها، عادات، منش، سبکهای زندگی و ویژگیهای آنان دگرگون شده است. بر این اساس، در این پژوهش سعی شد رابطه بین رسانههای دیداری خارجی و نظام ارزشهای نوجوانان و جوانان شهر شیراز با استفاده از رویکرد کمی و پیمایش اجتماعی مورد واکاوی قرار گیرد. در این پژوهش از نظریههای اینگلهارت، گربنر و بودریار استفاده شد. در مسیر پژوهش 389 نفر از نوجوانان و جوانان شهر شیراز بر اساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه محققساخته پاسخ دادند که یافتهها با استفاده از رگرسیون تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. متغیر وابسته تحقیق، دستههای متفاوت و گستردهای از ارزشها شامل هشت دسته از ارزشهای بومی، ملی، جهانی، دینی، اقتصادی، علمی، اجتماعی/ فرهنگی و خانوادگی را دربر میگرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین رسانههای دیداری خارجی با هر هشت دسته ارزش (بومی، ملی، جهانی، دینی، اقتصادی، علمی، اجتماعی/ فرهنگی و خانوادگی) رابطه معناداری برقرار است؛ به طوری که میزان ضریب بتای مشاهده رسانههای دیداری خارجی با ارزشهای ملی (276/ 0- :Beta)، دینی (414/ 0- :Beta)، خانوادگی (104/ 0- :Beta)، فرهنگی/ اجتماعی (251/ 0- :Beta) و علمی (104/ 0- :Beta) نشان میدهد که با افزایش استفاده از رسانههای دیداری خارجی، ارزشهای ذکر شده ضعیفتر میشوند. در مقابل، میزان ضریب بتای مشاهده رسانههای دیداری خارجی با ارزشهای بومی (157/ 0 :Beta)، جهانی (127/ 0 :Beta) و اقتصادی (130/ 0 :Beta) نشان میدهد که با افزایش استفاده از رسانههای دیداری خارجی، این ارزشهای تقویت مییابند. نتایج در پایان مورد بحث قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، در این پژوهش سعی شد رابطه بین رسانههای دیداری خارجی و نظام ارزشهای نوجوانان و جوانان شهر شیراز با استفاده از رویکرد کمی و پیمایش اجتماعی مورد واکاوی قرار گیرد.
در نتیجه، تحولات فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی علاوه بر تأثیر بر ذوق، سلیقه و نیاز ارتباطی افراد، گذراندن اوقات فراغت، نگرش به خود و جامعه، هویت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنها و به طور کلی ارزشهای افراد را تحتتأثیر قرار داده است؛ به طوری که دو فرایند رسانهای شدن و خانگیشدن، توصیفکننده گذران بخش عمدهای از فراغت افراد به خصوص جوانان در جوامع مدرن شده است.
پژوهش حاضر به دنبال آن است که رابطه بین مصرف رسانههای دیداری خارجی را با نظام ارزشی نوجوانان و جوانان به طور تجربی مورد بررسی قرار دهد.
به طور کلی نیز هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه رسانههای دیداری خارجی با نظام ارزشهای جوانان و نوجوانان شهر شیراز است.
بین مشاهده رسانههای دیداری خارجی و ارزشهای فرهنگی/اجتماعی نوجوانان و جوانان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه 2: بین مشاهده رسانههای دیداری خارجی و نظام ارزشهای ملی نوجوانان و جوانان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه 4: بین مشاهده رسانههای دیداری خارجی و نظام ارزشهای جهانی نوجوانان و جوانان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه 8: بین مشاهده رسانههای دیداری خارجی و نظام ارزشهای فرهنگی/اجتماعی نوجوانان و جوانان رابطه معناداری وجود دارد.
The findings of the study show that there is a meaningful relationship between foreign visual media and all eight value clusters (native, national, global, religious, economic, scientific, social/cultural and familial).