چکیده:
هدف کلی این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی فاکتورهای تاثیر گذار بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی ترکیبی (کیفی- کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی به اجرا گذاشته شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از صاحب نظران و اساتید مدیریت ورزشی بودند. جامعه آماری در مرحله کمی نیز 84 نفر از کارکنان، مدیران ورزشی و کارشناسان حوزه توریسم ورزشی و اساتید دانشگاه بودند که با توجه به کم بودن جامعه آماری از روش تمام شمار استفاده شد. در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با صاحب نظران و اساتید مدیریت ورزشی، دادهها جمع آوری شدند و بعد از کد گذاری، پرسشنامه محقق ساخته با 14 سوال تهیه گردید. بعد از انجام تایید روایی محتوایی، پرسشنامه بین نمونهها پخش شد و از طریق ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه 89/ 0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، از نرم افزار NVivo10 بهره گرفته شد. در مرحله کمی جهت تحلیل دادههای آماری، از تی تک نمونهای و برای رتبهبندی اهمیت هر یک از مولفهها، ابعاد و شاخصهای مورد بررسی از آزمون فریدمن استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS، از سطح معنی داری (05/ 0≥P) بهره گیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین فاکتورهای ایجاد سایتهای اینترنتی و معرفی جاذبههای گردشگری کشور، تبلیغات در شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای، ایجاد و معرفی تورهای گردشگری و توسعه زیر ساختها بر توسعه گردشگری ورزشی تفاوت معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین، بین چهار مولفه تاثیر گذار بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران تفاوت معناداری به چشم می خورد. فاکتور ایجاد سایتهای اینترنتی و معرفی جاذبههای گردشگری کشور با میانگین 99/ 5 در رتبه اول و بهترین رتبه و فاکتور ایجاد و معرفی تورهای گردشگری با میانگین 05/ 3 در رتبه چهارم و کمترین رتبه قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این هدف سوال پژوهش این است که اولویت بندی فاکتورهای تاثیر گذار بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران کدام است؟ روش شناسی پژوهش با توجه به هدف اصلی پژوهش و مسائل مطرح شده، پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی ترکیبی (کیفی-کمی) می¬باشد، که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد.
) نتایج جدول (3) نشان می¬دهد با توجه به این که سطح معناداری آزمون تحلیل واریانس فریدمن کوچکتر از میزان خطاست در نتیجه با اطمینان 95 درصد می¬توان گفت که بین چهار مولفه تاثیر گذار بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد همان گونه که مشاهده می¬شود فاکتور ایجاد سایت¬های اینترنتی و معرفی جاذبه¬های گردشگری کشور با میانگین 99/5رتبه اول و بهترین رتبه و فاکتور ایجاد و معرفی تورهای گردشگری با میانگین 05/3 رتبه چهارم و کم¬ترین رتبه را دارا هستند.
همچنین از دیگر نتایج این تحقیق می¬توان اشاره کرد که بین چهار مولفه تاثیر گذار بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد فاکتور ایجاد سایت¬های اینترنتی و معرفی جاذبه¬های گردشگری کشور با میانگین 99/5 رتبه اول و بهترین رتبه و فاکتور ایجاد و معرفی تورهای گردشگری با میانگین 05/3 رتبه چهارم و کم¬ترین رتبه را دارا هستند.
با توجه به نتایج این پژوهش می¬توان اینگونه نتیجه گرفت که کشور مان با توجه به مناطق طبیعی، بکر و کوهستانی و دارای جاذبه¬های گردشگری ورزشی خاص است، و می¬توانند مورد توجه ورزشکاران و گردشگران واقع شده و به عنوان مقصدی برای گذران اوقات فراغت با انگیزه¬ی تفریح و استراحت انتخاب شوند و در دوره¬ی زمانی خاص، تعداد کثیری از گردشگران را به خود جذب کنند.