چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کارهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع میدانی و جامعه آماری تحقیق کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی کشور (1500N=) بودند که تعداد306 شرکت به صورت نمونه انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز، از طریق پخش پرسشنامه محقق ساخته در بین مدیران شرکتها، جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل بازاریابی، طرح کسب و کار، حمایت دولت، شبکه سازی، آمادگی کارآفرینی، تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به سرمایه و قانونمندی از عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کار ورزشی در ایران می باشد. نتایج به دست آمده پیشنهاد می کند که صاحبان این کسب و کارها جهت نیل به موفقیت، باید به طرح کسب و کار مناسب، بهبود فعالیتهای بازاریابی، شبکه سازی، استفاده از حمایت دولتی، توسعه تکنولوژی و بهبود سطح آمادگی کارآفرینی توجه داشته باشند. همچنین، نهادهای دولتی و دانشگاهها در زمینه استفاده از اطلاعات و کاربرد سرمایه ها می توانند در این زمینه موثر واقع شوند. بهبود قوانین بروکراسی مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط به موفقیت کسب و کار ورزشی کمک می کند.
خلاصه ماشینی:
The study discloses that marketing, Business plan, Government support, networking, Entrepreneurial readiness, technology, legality, information access and capital access are important factors in sport business success.
Keywords: Small and Medium Enterprise (SMEs), sport business, success مقدمه موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در هرکشوری اثرات قابل توجهی را روی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند.
استروی(1994) با مطالعه جامع کسب وکارهای کوچک و تحلیل رشد آنها به این نتیجه رسید که سه دسته عوامل می تواند در رشد و موفقیت کسب و کارهای متوسط و کوچک موثر باشد: 1- ویژگیهای فرد کارآفرین شامل سن، جنس، زمینه شخصی مثل تجربه مرتبط با شغل و تحصیلات 2- ویژگیهای خود کسب و کارمثل پیدایش کسب و کار، مدت زمان عملیاتی شدن،اندازه موسسه و - Swierczek and Ha - Mead and Liedholm - Gorgiveski and Ascalon - Baum and Locke منبع سرمایه 3- متغییرهای زمینه ای که به صورت سیستمی یا تحت عنوان استراتژی در هر کسب و کاری بوجود می آید.
عوامل دیگر مورد بررسی در تحقیق همسو با نتایج تحقیقات انجام گرفته؛ طرح کسب و کار(اسبورن ،2009) ، بازاریابی (ریلیانگ ،2007 ؛ کریستیانسن و همکاران،2004 ) )، فن آوری(انجمن اطلاعات و مدیریت تصویری،2008 ؛ سوئرجک و ها ، 2003 )، شبکه اجتماعی(دکلرک وکرون، 2008) ، حمایت دولت(مید و لیدهولم،1998 ؛ سوئرجک و ها،2003 ) و آمادگی کارآفرینی(مک فرسون، 2009 ؛ پاجریس،2002 ) با موفقیت در کسب و کارهای متوسط و کوچک تجهیزات ورزشی ارتباط مستقیم و معنی داری دارد.