چکیده:
هدف این تحقیق، طراحی مدل موانع خصوصی سازی باشگاه های فوتبال کشور بود که با روش اکتشافی به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیات مدیره باشگاه های لیگ برتر، مدیران ارشد فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و برخی از اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی یا کارشناسان خبره حوزه فوتبال بود که همگی (N=150)به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز، با پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی محتوی و صوری با استفاده از نظر متخصصان، فرم نمره گذاری و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی تایید شد. پایایی نیز از روش همبستگی درونی و روش آلفای کرونباخ(0.87)به دست آمد. تعداد 129پرسشنامه جمع آوری و در تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. از آمارتوصیفی برای رسم جداول فراوانی و نمودار ها و شاخص های پراکندگی و از مدل سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) برای پاسخ گویی به سوالات تحقیق و طراحی مدل با کمک نرم افزار هایAMOS SPSS, EXCEL استفاده شد. مهمترین موانع خصوصی سازی باشگاه های فوتبال ایران به ترتیب شامل موانع اقتصادی و مالی (79/ 0) ، موانع حقوقی و قانونی( 68/ 0) و موانع ساختاری ( 4/ 0 ) می باشد. برخلاف پیش بینی محققان، مدل نهایی، موانع مدیریتی را تایید نکرد. با توجه اهمیت و اولویت بالاتر موانع اقتصادی و مالی پیشنهاد می شود دولت و مدیران ورزش با زمینه سازی برای تجاری سازی باشگاه های فوتبال، شرایط لازم برای افزایش منابع درآمدی آنها را فراهم کنند. همچنین، برخی اصلاحات حقوقی و قانونی و ساختاری قبل از خصوصی سازی ضروری است- در غیر این صورت، همچون چند سال گذشته خصوصی سازی باشگاه های فوتبال، رویایی بیش نخواهد بود.
خلاصه ماشینی:
بخش خصوصی در طی سالهای اخیر تمایل زیادی به مشارکت در عرصه ورزش و باشگاه داری فوتبال نشان داده است اما به دلیل وجود موانع مختلف موفقیت چندانی نداشته است، از جمله تجربیات تلخ این حوزه می توان به حضور باشگاه های شموشک نوشهر ، شیرین فراز کرمانشاه ، ابومسلم خراسان ، پیام مشهد و استیل آذین اشاره نمود که هر یک به خاطر وجود مشکلات زیاد و فراهم نبودن شرایط کنار رفته یا توفیقی بدست نیاوردند.
طبق نتایج تحقیقات پیشین تراز مالی منفی باشگاه های فوتبال(خبیری 83، رمضانی 86) تاخیر و پیچیدگی بوروکراتیک (الهی ، 1387 ، دنیا پاداش، 1388) تعدد مراکز تصمیم گیری و عدم تعامل لازم بین سازمان های مرتبط (احمدی ، 1386، دنیا پاداش، 1388 ) ساختار انحصارگرایانه سازمانهای ورزشی دولتی در ارایه تمامی خدمات ورزشی، بوروکراسی شدید و سیاسی شدن ورزش (بدیع الدوساری، 2004: 12)، پرداخت سوبسیدهای غیر ضروری دولتی بسیار زیاد برای ساخت استادیومها (گرینبرگ، 2004: 173) نیز از دیگر مواردی هستند که مانع مشارکت بخش خصوصی در باشگاه داری فوتبال شده اند.
C. P(2006), The Financial crisis in Portuguese Football , Journal of Sport Economics, 7(1), 96-104.
Economic barriers have to a large extent prevented achieving privatization objective of Football clubs , so we suggested that government, sport managers provide Commercial making actions to increase football clubs income sources.
Key words: Barriers, Privatization, Football clubs