چکیده:
در این مقاله، به تبیین جامعهشناختی تاثیر اقناع رسانهای بر فرآیند جامعهپذیری سیاسی جوانان پرداخته میشود. از اینرو، براساس تحلیل مسیر عوامل موثر بر جامعهپذیری سیاسی رسانهای جوانان، برمبنای نظریه ویلبور شرام درقالب مدلهای پنجگانه مدل اقناع سیاسی رسانهای، مدل آگاهی سیاسی پیام، مدل ارزش سیاسی پیام، مدل گرایش سیاسی پیام، مدل گزینش سیاسی پیامهای مهم، مسیر فرضیههای پژوهش مدنظر قرار میگیرد. بنابراین برای بر نظرسنجی و مراجعه به مخاطبان پیامهای سیاسی رسانهای جوانان، 368 نفر از دانشجویان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه بهعنوان نمونه آماری و براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و سهمیهای، بهطور تصادفی از بین دانشکدههای این دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از پرسشنامه هدایت شده، دادههای مورد نیاز جمعآوری و بهکمک مجموعه آماری برای علوم اجتماعی (SPSS) پردازش شده است. یافتههای تحقیق طبق ضریب همبستگی پیرسون (r) نشان میدهد که طی فرآیند بحرانهایسیاسی در فضای مجازی شبکههای اجتماعی، دانشجویان پسر (نسبت به دانشجویان دختر) هم از آگاهی سیاسی بالاتری در پیروی از پیامهای سیاسی برخوردارند و هم اینکه گرایش سیاسی بالاتری به پیامهای سیاسی دارند. در عین حال، میان دانشجویان پسر و دختر از نظر جامعهپذیری سیاسی رسانهای، اقناع سیاسی رسانهای پیامهای سیاسی، ارزش سیاسی پیامهای سیاسی و گزینش سیاسی پیامهای مهم سیاسی، تفاوت معناداری وجود ندارند. در صورتی که براساس تحلیل رگرسیون چندگانه (R) و تحلیل مسیر عوامل موثر بر جامعهپذیری سیاسی رسانهای جهت نیکوئی برازش مدل نظری، برحسب ارزش بتا (β) در مجموع 64درصد تغییرات جامعهپذیری سیاسی رسانهای پیامهای سیاسی (R2)، به افزایش اقناع سیاسی رسانهای پیامهای سیاسی (54/ 0+)، افزایش آگاهی سیاسی در پیروی از پیامهای سیاسی (26/ 0+)، کاهش ارزش سیاسی پیامهای سیاسی (17/ 0-)، افزایش گزینش سیاسی پیامهای مهم سیاسی (17/ 0+) و افزایش گرایش سیاسی به پیامهای سیاسی (10/ 0+)، در بین دانشجویان دختر (16/ 0-) ساکن در مسکن غیرشخصی (12/ 0-) با حجم بالای بعد خانوار (12/ 0+)، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
روش شناسی تحقیق: نوع روش تحقیق: برای مطالعه و بررسی میزان تغییرات یک عامل (متغیر وابسته: جامعهپذیری سیاسی رسانهای جوانان) که در اثر تغییرات چند عامل دیگر (متغیرهای مستقل: اقناع سیاسی رسانهای، آگاهی سیاسی پیام، ارزش سیاسی پیام، گرایش سیاسی پیام، گزینش سیاسی پیامهای مهم و متغیرهای زمینهای) به وجود آمده، بقول دیوید دواس 1 از روش همبستگی یا همخوانی مبتنی بر روش تحقیق پیمایشی به دلیل کارآمدی و قدرت توصیف مناسب ویژگیهای واحدهای تحلیل و مقایسه دقیق خصوصیات آنها به کمک استنباطات علی استفاده میشود (دواس،1376، ص14-13).
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق مدل (1) درقالب تحلیل مسیر و نیکوئی برازش مدل نظری، برمبنای مجموع اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای آشکار و پنهان در این مدل، در بین دختران (03/0-) در خانوادههای با حجم بالای بعد خانوار (14/0+)، فاقد مسکن شخصی (18/0-)، شاغل (05/0+)، مقطع تحصیلی بالا (04/0+) و سن پائین (02/0-)؛ اقناع سیاسی (66/0+)، آگاهی سیاسی (44/0+)، گزینش سیاسی (32/0+)، گرایش سیاسی (15/0+) و ارزش سیاسی (02/0-) پیامهای رسانهای، تبیین کنندۀ مدل علی عوامل مؤثر بر جامعهپذیری سیاسی رسانهای جوانان (دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان) در فضای مجازی شبکههای اجتماعی میباشند.
بدین ترتیب اگر شبکههای اجتماعی (فرد دیوید) برمبنای مدل سوات (SWOT) به تحلیل نظاممند شرایط استراتژیک و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند جامعهپذیری سیاسی رسانهای جوانان (بویژه دانشجویان) بپردازند (با عنایت به تحلیل مسیر و نیکوئی برازش مدل تجربی تحقیق برمبنای افزایش قابل توجه اقناع سیاسی پیامهای رسانهای، آگاهی سیاسی پیامهای رسانهای، گزینش سیاسی پیامهای رسانهای، گرایش سیاسی پیامهای رسانهای و ارزش سیاسی پیامهای رسانهای)؛ از این طریق نه تنها میتوانند عوامل مثبت و منفی مصرف پیامهای رسانهای را شناسایی کنند، بلکه به توسعه و تطبیق استراتژیهای خود به منظور بهینه سازی این عوامل نیز بپردازند (دیوید، 1388: 38).