چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش هویت های تیمی، منطقه ای و مذهبی در تکوین هویت ملی هواداران تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این تحقیق از نوع کاربردی و ماهیت تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و چون تاثیر متغیر پیش بین بر ملاک سنجیده میشود، از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای، مطالعه ادبیات موضوع و پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را هواداران پسر تیم های ملی ایران از مناطق فارس نشین، آذری نشین و کرد نشین کشور تشکیل می دادند. حجم جامعه آماری17000 نفر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 567 نفر بر آورد شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه گروه های هویتی،[1] (هویت تیمی، هویت منطقه ای، هویت مذهبی و هویت ملی ) است. پایایی ابزار در نمونه ای 30 نفره مورد ارزیابی قرار گرفت و مقدار آن (a = ./88) برآورد شد و روایی آن به تایید متخصصان رشته مدیریت ورزشی رسید. نتایج تحلیل رگرسیون، معنادار بودن رابطه بین متغیر های پیش بین هویت تیمی، هویت منطقه ای و هویت مذهبی بر متغیر ملاک هویت ملی هواداران را نشان می داد. نتایج تحلیل ANOVA نشان دهنده معنادار بودن رگرسیون و ضریب B در معادله رگرسیون (001/ 0 =sig ) Sig=0/05) , ) می باشد. با توجه به این یافتهها به مدیران و برنامه ریزان عرصه ورزش کشور توصیه می شود به ابعاد گوناگون متغییر های هویت مرتبط با ورزش توجه بیشتری نمایند و اقدامات و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند.
خلاصه ماشینی:
ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه گروه های هویتی(هویت تیمی، هویت منطقه ای، هویت مذهبی و هویت ملی ) بود که در سال 2007 توسط جیمز و هیر ساخته و معرفی شده و در پژوهش های مختلف خارجی مورد استفاده قرار گرفته است.
در پاسخ به سوال سوم تحقیق مبنی بر اینکه آیا هویت مذهبی بر هویت ملی هواداران (به تفکیک در سه گروه منطقه ای) تاثیر دارد؟ ضریب همبستگی بین هویت مذهبی و هویت ملی در هواداران مورد بررسی قرار گرفت که نشان دهندۀ همبستگی مثبت و معنادار میان دو متغیر بود با (62/0R=) برای هواداران مناطق فارس نشین، با ضریب (69/0R=) برای هواداران مناطق آذری نشین و برای هواداران مناطق کرد نشین(59/0R=).
با توجه به نتایج تحقیق مبنی بر ارتباط قوی هویت تیمی و ملی از آنجا که هواداران خود را دارای مشترکات فرهنگی، اجتماعی ، شهروندی و سکونت در سرزمین ایران می دانند، می توان گفت هویت تیمی و هواداری از تیم های ملی تا حدی توانسته نقش ملت سازی را در جامعه اماری مورد بررسی به وجود آورد.
, Full Professor, University of Tehran Received:17 Aug. 2014 Accepted:11 Oct. 2014 The objective of this study was to analyze the team identity, regional identity and religious identity in the genesis of national identity of Republic Islamic of Iran in Fars region and also Azari and Kurd regions.