چکیده:
گردشگری عرفانی به عنوان یک واقعیت اجتماعی و فرهنگی، دارای وظایف و کارکردهای مثبت در جامعه میباشد. گردشگری معرفتی شاخهای از گردشگری فرهنگی است که ارتباط مسقیم با عرفان دارد به طوری که شخص گردشگر سفری هدفمند را برای کسب معرفت یا دیدار از مکانهای مقدس عارفانه آغاز مینماید. بازیابی روانی، آرامش روح، لذت بردن از فضای معنوی، مشاهده جلوههای مختلف آداب و رسوم، محصولات معنوی، تمایلات (عرفانی- روحانی)، جلای جان، خیر و برکت، صلح پایدار، کشف منابع و منافع، تحول اقتصادی و بازرگانی، کسب درآمد سرشار، اشتغالزایی، شناخت فرهنگ معنوی، احیای غرور ملی، منش فرهنگ (اسلامی- ایرانی)، پاسداشت میراث فرهنگی، شناخت شیوههای زندگی، حفظ منابع فرهنگی، بروز تبادلات فرهنگی، ارتباط و پیوند متقابل (میزبان و میهمان)، تعادل، تعامل، ترمیم، توسعه شهر و... از مهمترین کارکردها و اثرات مثبت این حوزه در جامعه میباشد. در این تحقیق به استخراج یک سری از عوامل تأثیرگذار بر گسترش و رشد صنعت گردشگری عرفانی در استان زنجان پرداخته شده است.<br /> بنابراین با ارائه راهکارها و پیشنهادات درخصوص توسعه اکوسیستم کارآفرینی و ایجاد برنامهریزیهای صحیح مبتنی بر واقعیت و نیاز (میهمان و میزبان) رفع کمبود تسهیلات و خدمات، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی بین جامعه محلی و گردشگران، ثبات، کنترل و نظارت دقیق در حوزه اقتصادی و خدمات رفاهی و بهداشتی و... میتوان به راهکارهای توسعه و رفع موانع پیشرفت این حوزه در استان زنجان کمک بسیاری کرد.
خلاصه ماشینی:
(کاظمی، 1387: 27) اکوسیستمها قابل تقلید نیستند و در توسعه کارآفرینی باید مزیتهای منطقهای و کشوری مورد توجه قرار گیرد (Isenberg, 2011) گردشگری عرفـانی که ریشه در باورها و اعتـقادت دینی و مذهبی گردشـگران میتواند داشته باشد در قالب تخصصی خود فراتر از وابستگی به زمان و اوقات فراغت سوق یافته است در این نوع گردشـگری عامل مهم جغرافیای انسانی در شـکل گیری و مسـافرت چنین نوع گردشـگری و ایجاد نوعی تمرکز، و چشمانداز فرهنگی بسیار نقش موثر و با اهمیتی میتواند داشته باشد.
حوزه گردشگری عرفانی در قالب یکی از بخـشهای مهم توسعه گردشگری فرهـنگی در هر جامعـهای به عنوان یک واقعیت اجتماعی و فرهنگی در قالب نظام ارتباطی بین مردم آن منـطقه و گردشگران از طریق جلوههای مختلف آداب و رسوم، تولیدات فرهنگ مادی و معنوی و همچنین ایجاد حالات و تمایلات عرفانی و روحانی که برای گردشگران به صورت (زیباشناختی معنوی) بوجود میآید و به واقعیت وجودی در جامعه و زندگی اجتماعی تبدیل میشود، قابل بررسی و مطـالعه میباشد.
(fuerlinger , fandl , &amp; funke, 2015) بر این اساس میتوان ضرورت تفکیک فـضای شهر گردشـگری جامعه مذهبی و عرفانی را بر اساس حوزه گردشگری در چارچوب موارد زیر بیان کرد: الف: لـزوم توجه به تفکیک و تمـایز فضایی در رابطه با توسعـه شهری و توسعـه گردشـگری دینی که همـپوشی بالایی در ساخت شـهرهای مذهبی و عرفـانی را داراست، باید مورد اهتمام ویژه و برنامهریزیهای شهری و فرهنگی خاص قرار گیرد.
What Europe Needs Is an Innovation-Driven Entrepreneurship Ecosystem: Introducing EDIE Thunderbird International Business Review 263-269 16.