چکیده:
صلح درون عبارتی است آرمانی که معانی متفاوتی را در ذهن انسان متبلور میسازد، با مطالعه و بررسی پیرامون این مفهوم روانی و متعالی، میتوان به دستاوردهای شگرف علمی با هدف سلامت روحی، ذهنی و جسمی انسانها نائل آمد.آنچه که در این مقاله تبیین گردید، مفهوم صلح درون از منظر روانشناسی و عرفان به ویژه عرفان اسلامی بود، که در آن برخی از مولفههای روانی، روحی و رفتاری، مورد بررسی قرار گرفت. در مقدمه این مقاله روند تدوین مطلب توضیح داده شده و پیرامون واژگان کلیدی و دو موضوع اصلی یعنی نقش روانشناسی و عرفان در تقویت صلح درون، مطالبی به صورت اختصاری گنجانده شده است. در متن اصلی نخست آیهای از قران در خصوص صلح کلی آمده است. سپس در دو بخش شامل تفسیر آیه مذکور و نظر مولانا مطالبی نگاشته شده است. صلح درون درقالب عناوینی مانند: کلنگری، فردیت، وحدت، ازمنظر روانشناسی و عرفان، تبیین گردیده و نیز تاثیر عناصری چون عقل و عشق، خودپنداره، خود کامرواسازی و طبیعت انسان در تقویت صلح درون مورد بررسی قرار گرفت.
Inner peace is something wishful that connotes different meanings to the mind of every person. By studying over such a sublime and psychological concept, anyone can obtain scientific and magnificent achievements with the purpose of spiritual, mental, and physical health for human beings. What follows in this paper is focused on the concept of inner peace psychologically and mystically, especially Islamic mysticism, in which some components of psychology, spirit, and behavior are investigated. In the introductory part of the paper, the process of preparing the idea is explained and as for the key words and the two main topics, that is, the role of psychology and mysticism in strengthening the inner peace, some points are briefly included. In the main body, a verse from the Quran about general peace is treated, and then, there are two parts that the former interprets the above mentioned verse and the latter accounts for Rumis idea respectively. Inner peace is explained by some topics such as holistic, individualistic, and unanimous ones in terms of psychology and mysticism, in addition to the impact of such elements as wisdom and love, selfishness, self-satisfaction, and the nature of human being that strengthen the peace
خلاصه ماشینی:
(دفتر دوم، 14-16-17) بیشهای آمد وجود آدمی بر حزر شد زین وجود، ارزان دمی در وجود ما هزاران گرگ و خود صالح و ناصالح و خوب و خشوک (زمانی مقدم، 1394) سفر به درون: یعنی حرکت به سوی آرامش و شادی و کسب آگاهی و معرفت بیشتر، در این حالات عرفانی و شعف روحی ذهن آزاد بوده و موضوعاتی مثل قضاوت و مقایسه و تفسیر که مولد رنج هستند موجودیت ندارند.
جدول مرحله دوم آزمون کایزر مایر و بارتلت (رجوع شود به تصویر صفحه) نامگذاری عوامل نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده از ماتریس چرخش یافته بر اساس روش واریماکس جدول نامگذاری عوامل (رجوع شود به تصویر صفحه) روش: با توجه به کیفی بودن موضوع مقاله و نیز نظر به اینکه این مطالعه با رویکرد خاصی که در پیش گرفته اساسا در حال طی نمودن مراحل مقدماتی خود میباشد، از روش تحقیق کتابخانهای بهره گرفت، و نگارنده سعی نمود که با کاوش در نظرا ت اندشمندان حوزه عرفان و روانشناسی، آنچه که مربوط به باطن، طبیعت، ذهن و روح انسان میشود را در صورت ارتباط باصلح درون تبیین نماید.
بررسی نتایج: از آنجا که عرفان و روانشناسی با هدف کمک به انسان، برای دستیابی به تعادل روحی و ذهنی، از مفاهیمی بهره میبرند که در تقویت صلح درون افراد نقش سازندهای دارند، میتوان نتیجه گرفت که: 1- معنادرمانی و توجه به معنویت در تشکیل صلح درون و نیل انسان به تعالی موثر است 2- فطرت انسان به پرورش صلح در درون خود گرایش دارد.