چکیده:
عرفان شناخت و معرفت حق تعالی است. معرفت و شناخت عرفانی، دریافتی شهودی، حضوری و فردی است؛ عارف پس از طی مراحل و مقدماتی، تواناییهای روحی و معنوی خاصّی به دست میآورد که او را از تنگنای حس و عقل فراتر برده و سراپرده اسرار و حقایق را بر او مکشوف می سازد. رویارویی عارف با حقیقت، حادث های باطنی و درونیست که بدون حضور و اشراف حس و عقل صورت میگیرد، عارف قادر نیست دیده ها و دریافته های خود را به صورت معقول و قابل ادراک درآورد و مشهودات و مکشوفات قلبی خود را برای دیگران بیان نماید. یکی از دلایل اصلی تغبیرناپذیری حقایق عرفانی، غیرقابل تمیز بودن و بی تعیّنی آن است زیرا تجارب وحقایق عرفانی مربوط به عالمی متفاوت با عالم ماست. عین القضات همدانی در آثار خود به شرح و تبیین تجارب عرفانی خود پرداخته و برای اثبات آن ها به آیات و احادیث استناد نموده است. مکاشفه، واقعه، خواب، تمثّل از جمله تجارب عرفانی اوست. در این میان رؤیاواره (واقعه) یکی از راههای مهم ورود به عالم غیب و از عناصر فراحسی است که نفس ناطقه آدمی به کمک آن از گذشته و آینده آگاه می گردد. در این پژوهش ضمن تعریف واقعه و ویژگی های آن، تفاوت آن با خواب و مکاشفه، واقعهها و تجربیات ناب شخصی عرفانی عین القضات تحلیل و بررسی می شود.
Mysticism is recognition and knowledge of the Almighty. Mystical knowledge and recognition is intuitive¡ personal and individual perception. Mysticism is achieved through special spiritual and mental abilities after passing through preliminaries and processes which let him think higher than sense and wisdom bottleneck and discover encampment of secrets and truths. Confronting with truth is an internal and interior event which shall happen without presence and dominance of senses and wisdom. The mystic is not able to turn his observations into something comprehensible and declare his heartfelt findings and evidences to others. One of the main reasons that mystical truth cannot be interpreted is its indistinguishability because mystical experience and truths are related to a world different from our own world. Einul- Quozat Hamedani has explained his mystical experience in his works and has cited the verses and Hadith for their demonstration. His mystical experience including revelation¡ semi dream¡ dream¡ citing a proverb and dream among which is one of the important way for entering into the occult world and is out of the extrasensory factors that the rational soul of the human being through which can get aware of the past and future.
In this research¡ furthering definition of semi dream and its specifications¡ its difference with dream¡ revelation¡ semi dream and special mystical experience of Einul Quozat shall be examined.
خلاصه ماشینی:
. » (عینالقضات،1393: 45-46) عینالقضات دیدن واقعه را صرفا به عالم خواب اختصاص نمیدهد بلکه او چنین حالاتی را در عالم بیداری که از خویش غایب بوده تجربه نموده است؛ وی در اکثر واقعهها به صراحت اشاره میکند که در عالم بیخویشی به سر برده است.
عینالقضات در آثارش گاهی به شرح و توضیح رؤیاواره (واقعه) پرداخته و گاهی از رؤیاوارههایی (واقعه) که خود تجربه نموده سخن گفته است و گاهی دیگران در مورد وی حالت واقعه و یا خواب را تجربه نمودهاند و در همه این موارد رؤیاواره (واقعه) به یک معنی خاص به کار نرفته بلکه در معانی مختلف به کار رفته است: 1.
عینالقضات بر اساس تجربه عمیق عرفانی خود و با توسل به نماد نور که برگرفته از قرآن است، به تفسیر آیه نور پرداخته و تعابیر نغز و زیبایی را در این مورد به کاربرده است؛ و ادعا میکند که نور خدا را دیده است.
» (همان: 231-232) عینالقضات شرط اصلی ورود به واقعه را بیخویشی و سرگشتگی میداند؛ با قطع ارتباط از این عالم و امور حسی است که سالک راه حق میتواند از نفسانیات دور گشته و به عالم غیب اتصال یابد.
6. رؤیاوارهها (واقعه) در آثار عینالقضات دربردارنده مطالب و نکات مختلف اخلاقی و عرفانی است: صبر، تجرید، ولادت ثانی، حفظ اسرار عرفانی و فاش نکردن آنها، راهنمایی و ارشاد مرید توسط پیر، ادراک عالم غیب، عشق و شیدایی و بیخویشی، تجربه رؤیاواره حتی توسط ظالمان وگناهکاران، نور محمدی، فنای از خود و اتصال به عالم غیب.