چکیده:
دغدغه اصلی هر سازمان تحقق اهداف و ماموریتهای اصلی آن سازمان است که در این راه برای اثربخشی بیشتر از راهبردهای مختلفی از جمله برونسپاری نیز استفاده میشود. از این رو این تحقیق با هدف، بررسی و امکانسنجی برونسپاری فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی در سازمانهای نظامی (مورد مطالعه فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی نیروی هوایی) انجام شده است. این تحقیق ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر روش توصیفی- پیمایشی است. دادههای لازم با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آزمون کای- دو مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. جامعه آماری تحقیق مدیران و فرماندهان نظامی هوایی میباشند که به روش تمام شمار انتخاب گردیدند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در سازمانهای نظامی یکی از الگوهای پیشنهادی برونسپاری توجه به مولفههای امنیت سازمانی، فرآیندهای داخلی سازمان، منابع و زیرساختهای سازمان، کارآمدی یا بهرهوری سازمانی، همسویی راهبردی و محیط بیرون از سازمان است. بدون توجه به این الگو کارآمدی و اثربخشی برونسپاری در سازمانهای نظامی با اشکال جدی روبرو خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
سازمانهای نظامی، کوچکسازی، چابکی، برونسپاری، فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی مقدمه سازمانها همواره راهحلها و راهبردهای جدیدی را برای توسعه و افزایش مزیت رقابتی خود جستجو میکنند و برونسپاری Outsourcing یکی از این راهبردهاست که میتواند از طریق کاهش و کنترل هزینههای عملیاتی، استفاده از مهارتهای متخصصین بیرون از سازمان، تمرکز سازمان بر توانمندیهای محوری، بهبود کیفیت کالا و خدمات و ...
برابر نتایج حاصل از یافتههای آمار توصیفی، میانگین به دست آمده در خصوص فرایندها و روشهای انجام کار 281/3 میباشد و حاکی از آن است که میانگین به دست آمده بالاتر از میانگین نظری (3) میباشد و همچنین نتیجه آزمون آمار استنباطی (کای دو) این متغیر نیز 55/24 میباشد که از مقادیر پیشبینی شده جدول شاخص کای دو (488/9) بیشتر میباشد، در نتیجه فرضیه سوم تحقیق مبنی بر اینکه برونسپاری فعالیتهای پشتیبانی نهاجا از نظر فرایندها و روشهای موجود و امکان تفکیک این فعالیتها از هم وجود دارد، تایید میشود.
برابر نتایج حاصل از یافتههای آمار توصیفی، میانگین به دست آمده در خصوص کارامدی و بهرهوری 15/3 میباشد و حاکی از آن است که میانگین به دست آمده بالاتر از میانگین نظری (3) میباشد و همچنین نتیجه آزمون آمار استنباطی (کای دو) این متغیر نیز 65/31 میباشد که از مقادیر پیشبینی شده جدول شاخص کای دو (488/9) بیشتر میباشد، در نتیجه فرضیه چهارم تحقیق مبنی بر اینکه برونسپاری فعالیتهای پشتیبانی نهاجا از نظر کارامدی و بهرهوری به نفع سازمان خواهد بود، تایید میشود.