چکیده:
هدف از این مطالعه، شناسایی شایستگی های مدیران سازمان های تحقیقاتی حوزه صنعت هوایی و نهایتا طراحی مدل شایستگی برای مدیران این سازمان هاست. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. با بررسی مدل های شایستگی موجود و سپس مصاحبه های انجام شده با 11 نفر از خبرگان سازمان های تحقیقاتی، پرسشنامه پژوهش با 55 سوال بر پایه مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تهیه گردید. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، از میان مدیران ارشد سازمان های تحقیقاتی حوزه صنعت هوایی نمونه ای به حجم 111 نفر به روش تصادفی انتخاب و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع گردید. جهت شناسایی عوامل تشکیل دهنده مدل پژوهش، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS تعداد 12 عامل شناسایی و برازش مدل ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS 2 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نهایت مدل شایستگی مدیران سازمان های تحقیقاتی حوزه صنعت هوایی با 36 شایستگی در قالب 10 عامل به ترتیب شامل قدرت تصمیم گیری و نفوذ، ویژگی های فردی و شخصیتی، مهارت های فنی مدیریتی، مهارت های ادراکی، شجاعت، تیم سازی، مهارت های ارتباطی، دانش و مدیریت، تخصص و خلاقیت و مهارت تحقیق و توسعه طراحی شد.
خلاصه ماشینی:
در نهایت مدل شایستگی مدیران سازمانهای تحقیقاتی حوزه صنعت هوایی با 36 شایستگی در قالب 10 عامل به ترتیب شامل قدرت تصمیمگیری و نفوذ، ویژگیهای فردی و شخصیتی، مهارتهای فنی مدیریتی، مهارتهای ادراکی، شجاعت، تیمسازی، مهارتهای ارتباطی، دانش و مدیریت، تخصص و خلاقیت و مهارت تحقیق و توسعه طراحی شد.
در این پژوهش در جهت رسیدن به این سوال که مهمترین شایستگیهای مدیران سازمانهای تحقیقاتی کدامند، ابتدا با مطالعه مدلهای شایستگی که برای مدیران در سایر شرکتها و سازمانها طراحی شده است و همچنین از طریق مصاحبه با مدیران چند سازمان پژوهشی، فهرست اولیه شایستگیها را استخراج کرده سپس با تهیه پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای آماری مدل نهایی شایستگیهای مدیران سازمانهای تحقیقاتی را ارائه خواهیم کرد.
امروزه الگوها و چارچوبهاي متعددي براي شايستگي موجود است، ولي ميتوان گفت كه اكثر آنها تا حدودي مبتني بر اين مواردند: الف ) خوشه دانش، مهارتها، تواناييها، انگيزش، باورها، ارزشها و رغبتها ب ) مرتبط با بخش مهم شغل ج) مرتبط با عملكرد برتر و يا اثربخشي د) مرتبط با استانداردهاي پذيرفته شده قابل مشاهده و قابل سنجش ه) مرتبط با جهت گيري استراتژيك و) قابل بهبود از طريق آموزش، پرورش 4-3- رویکرد تعیین شایستگی از دیدگاه راثول]39[ سه رویکرد را میتوان برای تعیین شایستگیها معرفی کرد: الف) استراتژی قرض گرفتن: اساس این رویکرد، قرض گرفتن مدل شایستگی از یک سازمان دیگر است.
W. Senior managers’ perceptions of the competencies they require for effective performance: implications for training and development Personnel Review Vol. 29 No. 1, 2000.