چکیده:
امروزه سازمانهای موفق به کارکنانی نیاز دارند که توانایی ارتباطی بالایی داشته باشند. وجود عزت نفس و به ویژه مجهز بودن به مهارتهای سیاسی در مجموعه های سازمانی می تواند در بهبود ارتباطات بین فردی موثر واقع شود. هدف تحقیق حاضر تبیین آماری بین روابط این متغیرهای سه گانه است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی میباشند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه آماری از بین آنها انتخاب شده است. برای آزمون فرضیهها از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه و نیز مقایسه میانگین یک جامعه آماری استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنادار مهارتهای سیاسی بر عزت نفس، و تاثیر منفی و معنادار مهارتهای سیاسی و عزت نفس بر ارتباط گریزی سازمانی است. همچنین، نقش عزت نفس به عنوان متغیر واسط، مورد تایید قرار گرفت. با توجه به نتایج این تحقیق، پیشنهاد میشود مدیران و کارکنان، مهارتهای سیاسی و عوامل موثر بر توسعه عزت نفس را شناسایی کنند و در جهت کسب و عملی نمودن آنها در جهت کاهش ارتباطگریزی سازمانی گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنادار مهـارت هـای سیاسـی بـر عـزت نفـس ، و تـأثیر منفـی و معنـادار مهارت های سیاسی و عزت نفس بر ارتباط گریزی سازمانی است .
نتایج تحقیقات پرو و همکارانش (٢٠٠٤) و نیز بروئر و همکارانش (٢٠٠٦) نشان داده است افراد دارای مهارت هـای سیاسـی، اعتماد به نفس و قدرت بالایی در تعامل با دیگران دارند و قادرند مقداری از استرس هـا و اضـطراب هـای ناشی از برقراری ارتبـاط بـا دیگـران را در خـود کـاهش دهنـد.
بنابراین ، عزت نفس در رابطـه بـین مهـارت هـای سیاسـی و ارتبـاط گریـزی واسطه شده است ؛ و لذا این فرض که مهارت های سیاسی از طریق عزت نفس بر ارتباط گریزی تأثیر منفی دارند تأیید می شود.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که عزت نفس واسطه تأثیر منفی مهارت های سیاسی بر ارتبـاط گریـزی سازمانی است .
مهارت های سیاسی احساس اعتماد به نفس ، و امنیت شخصی ، یا کنترل بر فعالیـت هـایی کـه در تعـاملات اجتماعی آنها در محیط کار اتفاق می افتد را افزایش می دهند و باعث می شوند افراد دارای این مهارت ها تأیید و تصدیق دیگران را به دست می آورند و خود را باور کنند و احسـاس خـودارزشـی، شایسـتگی، و موفقیت نمایند و تعاملات فردی را به عنوان فرصت و نه تهدیـد بنگرنـد و کمتـر دچـار اضـطراب شـوند )٢٠١١ ,Munyon Ferris, Kane, Summers, (.
The moderating role of organizational justice on perception of organization politics and communication apprehension, Journal of Change Management, 1)2(, 21-46.