چکیده:
زمینه و هدف: گفتمان مجموعه به هم تافتهای از سه عنصر عمل اجتماعی، عمل گفتمانی(تولید، توزیع و مصرف متن)و متن است. به همین دلیل است که گفتمان به یک مقوله جامعهشناختی تبدیلشده است. هدف از این پژوهش تبیین وضعیت گفتمان سازی طرحهای تحولی دانشگاه علوم انتظامی امین از منظر ذینفعان دانشگاه و ناجا بوده است. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بود، دو جامعه آماری داشت که ذینفعان دانشگاه با حجم نمونه 133 نفر و ذینفعان ناجایی خارج از دانشگاه به تعداد 27 نفر بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود و روایی آن با استفاده از سوالات سایر محققان بهویژه تحقیق نادر پور (1397) در همین موضوع بود و پایایی آنهم با آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای کل پرسشنامه شد. یافتهها و نتایج: از نظر ذینفعان دانشگاه از بین مولفههای بعد گفتمان سازی برای طرحها، مولفه شبکهسازی برای انجام طرحها در رتبه اول، تعامل برای گفتمان سازی در رتبه دوم و ایجاد انگیزه برای مشارکت در طراحی و اجرای طرح¬ها در رتبه سوم قرار گرفت ولی از نظر ذینفعان خارجی ، مولفه تعامل برای گفتمان سازی در رتبه اول، درگیر کردن دانشگاه در موضوع در رتبه دوم و ایجاد مقبولیت برای طرحها در رتبه سوم قرار گرفت. ازنظر پاسخگویان گفتمان سازی برای اقناعسازی ضرورت طرحها و ایجاد مقبولیت آنها خیلی صورت نگرفته است و ضروری است که اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
Moreno (رجوع شود به تصویر صفحه) پاک مهر(١٣٩٧) پژوهشي تحت عنوان « گفتمان سازي آموزه هاي انقـلاب اسـلامي در برنامه هاي درسي آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايـران : چيسـتي، مـدل و روش هـا» انجام داده است که نتايج پژوهش حـاکي از آن بـود کـه پـژوهش در سـه مرحلـه کلـي طراحي شده بود.
در اين تحقيق با بهره گيري از تعريف گفتمان به عنوان نوعي زبان يا نظام بازنمايي کـه از لحاظ سياسي و اجتماعي بسط مي يابد تا مجموعـه اي منسـجم از معـاني را دربـاره يـک حيطه موضوعي مهم توليد و توزيع مي کند(معتمد نژاد مهـدي زاده طالشـي،١٣٨٦: ٣) و با بهره گيري از شاخص هاي مستخرج از تحقيق نادر پور(١٣٩٧) مؤلفه هـاي اقنـاع سـازي برگرفته از نظرات لاکلا و موفه ، پيوند(شبکه سازي ) برگرفته از نظرات فوکـو، تعامـل از نظرات فوکو ، ون دايک و فرکلاف ، مشارکت از نظر مورنو و همکـاران ، مقبوليـت از نظرات مقام معظم رهبري و فوکو و اطلاع رساني و درگير کـردن کارکنـان در موضـوع از کتاب تحول دانشگاه استفاده شده است .
درنهايت ، بر اساس نظرات انديشـمنداني کـه نادر پور (١٣٩٧) در طرح گفتمان سـازي امنيـت اجتمـاعي اسـتفاده کـرده و در جـدول شماره يک آمد و همچنين بـر اسـاس شـاخص هـاي گفتمـان سـازي در کتـاب تحـولي دانشگاه امين (١٣٩٦) در اين تحقيق گفتمان سازي طرح هاي تحولي دانشگاه طبـق مـدل زير ارائه مي شود: (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال اصلي از نظر ذينفعان به چه ميزان طرح تحولي دانشگاه علوم انتظامي امين گفتمان سازي شـده است ؟ سؤال هاي فرعي ١.