چکیده:
پژوهش حاضر ازنوع پژوهشهای کیفی بود که با استفاده از رویکرد کیو الگوهای ذهنی مدیران درراستای چابکسازی سرمایة انسانی در سازمانهای ورزشی شناسایی و تبیین شده است. در این پژوهش، از مصاحبة عمیق به عنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد نسبت روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تایید شده است. بهعلاوه برای انتخاب نمونه، از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است که از روشهای نمونه برداری غیراحتمالی است. در پژوهش حاضر، با استفاده از 23 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرهای آنها نمونه و گزینههای کیو و در ادامة آن، مجموعة کیو بهدست آمد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل تشکیلدهندة ذهنیت مدیران درراستای چابکسازی سرمایههای انسانی و همچنین، تبیین ذهنیتهای مدیران دراینرابطه است. نتایج نشان داد که حامی شایستگی، پشتیبان یادگیری و هوشمندی، مروج ظرفیتسازی و انعطافپذیری، توانمندساز و مشوق، اشاعهدهندة انگیزه و جو مثبت و آیندهنگر و توسعهدهنده، شش الگوی ذهنی مدیران درراستای چابکسازی سرمایههای انسانی هستند. پیشنهادهای پژوهش نیز در دو حیطة کاربردی و پژوهشی برای اقدامی عملیتر و کارآمدتر در عرصة چابکسازی سرمایههای انسانی ارائه شدهاند.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد تاریخ دریافت: 25/07/1396 تاریخ پذیرش: 21/01/1397 چکیده پژوهش حاضر ازنوع پژوهشهای کیفی بود که با استفاده از رویکرد کیو الگوهای ذهنی مدیران درراستای چابکسازی سرمایة انسانی در سازمانهای ورزشی شناسایی و تبیین شده است.
افزونبراین، تشدید رقابت جهانی سازمانها را بر آن داشته است تا ازمیان راهکارهای متفاوت ارائهشده برای تقابل با محیط متلاطم، چابکی در سرمایة انسانی را بهعنوان پارادیم غالب در مواجهه با این شرایط برگزینند؛ بنابراین، توانایی در چابکسازی سرمایههای انسانی دامنة گستردهای از مزایا و منافع را برای سازمان مانند تسریع منحنی یادگیری، بهبود کیفیت، خدمترسانی بهتر به مشتری و صرفهجویی در دامنه و عمق میتواند بههمراه داشته باشد (عباسپور، میرکمالی، حسام امیری و مرادی، 2014، 7)؛ بدینترتیب، سازمانها برای موفقماندن در صحنة رقابت، انعطافپذیری در ارائة خدمات، سرعت و کیفیت پاسخگویی به نیازهای مشتریان، علاوهبر مدیریت و ایجاد انگیزه در سرمایههای انسانی نیازمند مدیرانی هستند که با توانمندهای ذهنی خود به بهترین شکل ممکن بتوانند کارکنانی با قابلیتها و مهارتهای کافی و نیز سازگار با فناوریهای موجود پرورش دهند.
با توجه به مطالب گفتهشده، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش کیو الگوهای ذهنی مدیران را که باعث توانمندسازی چابکی سرمایههای انسانی میشوند، شناسایی کند.
A human resource perspective on the development of workforce agility, Thesis PHD, School of Business and Management, Pepperdine University.
Journal of Personal Selling & Sales Management, J.
In this paper, using the Q approach, the managers' mental pattern in direction of Human capital agility is identified.