چکیده:
مقدمه :امروزه نقش علم و فناوری در رشد کیفی و کمی ورزش در سطوح مختلف
تفریحی، سلامت و حرفه ای بر کسی پوشیده نیست. هدف پژوهش حاضر، تاثیر فناوری
اطلاعات و هوش مصنوعی بر مهارت های ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه سیستان
و بلوچستان بود.
روش : 61 نفر از دانشجویان عضو تیم های ورزشی دانشگاه به صورت نمونه گیری
تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و مسائل مرتبط با
مهارت های ورزشی دانشجویان از پرسشنامه مولف ساخته حاوی 34 سوال و سه خرده
مولفه با پایایی استفاده گردید و از روش آلفای کرونباخ بررسی پایایی پرسشنامه 0/88
اندازه گیری شد. سپس برای بررسی فرضیات از آزمون خی دو و همبستگی پیرسون با
تجزیه و تحلیل شد. α≥0/ در سطح معناداری 05 SPSS V استفاده از نرم افزار 20
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون خی دو نشان داد که، استفاده از فناوری اطلاعات در
مهارت های ورزشی دانشجویان دانشگاه و مسائل آموزشی مرتبط با آن و همچنین مهارت
های ورزشی در ورزشکاران حرفه ای تاثیر معناداری داشت (0/05>p) و نیز نتایج حاصل از همبستگی پیرسون تاثیر معناداری رشد و گسترش فناوری در پیشرفت مهارت
های ورزشی را نشان داد (0/05>p).
نتیجه گیری: به نظر می رسد فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، مهارت های ورزشی
دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین باید با استفاده از راهکارهای مناسب
میزان استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را در دانشجویان تربیت بدنی و
ورزشکاران ارتقاء داد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون خی دو نشان داد که، استفاده از فناوری اطلاعات در مهارت های ورزشی دانشجویان دانشگاه و مسائل آموزشی مرتبط با آن و همچنین مهارت های ورزشی در ورزشکاران حرفه ای تاثیر معناداری داشت(05/0>p) و نیز نتایج حاصل از همبستگی پیرسون تاثیر معناداری رشد و گسترش فناوری در پیشرفت مهارت های ورزشی را نشان داد(05/0>p).
فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، مهارت های ورزشی، ورزشکاران، دانشجو The Effect of Information Technology(IT) and Artificial Intelligence(AI) on Sport Skills of Female Students of Sistan and Baluchestan University Najmeh Heidari1*, Mina Hakakzadeh2 1* Corresponding Author: Ph. D.
در پژوهش حاضر برای بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و مسائل مرتبط به مهارت های ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان از پرسشنامۀ مولف ساخته حاوی 34 سوال و سه خرده مولفه استفاده گردید.
یافته ها یافته های پژوهش از آزمون خی دو (Chi-square) در جدول شماره 1، ارتباط بین فناوری اطلاعات و مسائل مرتبط به مهارت های ورزشی دانشجویان را نشان می دهد.
)نتایج آزمون خی دو نشان می دهد که، فناوری اطلاعات بر مسائل مرتبط به مهارت های ورزشی (آموزش و اینترنت) و موفقیت حرفه ای ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان تأثیر معناداری دارد.
برای بررسی رشد فناوری اطلاعات و میزان مهارت های دانشجویان از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که در جدول شماره 2 آمده است.
در نهایت نتایج نشان داد؛ فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، مهارت های ورزشی دانشجویان را تحت تأثیر قرار می دهد.