چکیده:
ظهور تکنولوژیهای نوین و استفادۀ گسترده از آنها امکان ارتباطات میان افراد را در فضایی امن فراهم کرده است. این ارتباطات باعث افزایش ورود غریبهها به فضای زندگی خصوصی شده است. اما این فضا واقعی نیست و این کاربران هستند که با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه، آن گونه از "خود" را به نمایش میگذارند که مورد پذیرش و تأیید اطرافیانشان در این فضا باشد. در این مطالعه شیوههای نمود افراد در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام، با تأکید بر نظریۀ نمایش گافمن و نظریۀ کنش متقابل هربرت مید مورد توجه قرار گرفت. ده پست آخر متعلق به سی کاربر زن و سی کاربر مرد در صفحۀ اینستاگرام مطالعه شد و شیوههای متفاوتی که افراد برای نمایش خود در صفحۀ اینستاگرامشان به کار برده بودند، بررسی گردید. با تفکیک و دستهبندی این شیوهها به پنج روش رایجی رسیدیم که افراد برای نمایش خود از آنها استفاده میکنند. همچنین بیشترین و پرطرفدارترین نوع بروز خود در مردان و زنان مطالعه شد. ما دریافتیم که چنین نمایشی بیشتر به شناخت ظاهری افراد خواهد انجامید و کمتر میتوان از این طریق به شناختی عمیق از فرد دست پیدا کرد. همچنین متوجه شدیم که این شیوۀ نمایش تفاوتهایی اساسی با مفهوم صحنه، که گافمن از آن سخن میگوید، دارد. باتوجه به این نوع از نمایش خود نتیجه گرفتیم تبعیض جنسیتی در فضای واقعی (مانند حجاب اجباری) باعث بروز رفتارهای بحرانزا شده است و همچنین تفاوت خواستها و نادیده انگاشتن این شکل از تحول "خود" به نوعی بحران تازه در جامعۀ آینده منجر خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
یکی از عوامل مهم در شیوه نمایش افراد، علت عکس بود؛ آیا با توجه به رشد گسترده عکس گرفتن در جوامع، افراد بیشتر دوست دارند از اتفاقات پیرامونشان عکس بگیرند یا تنها عکس را برای نمایش خود به کار میگیرند و سعی میکنند با شیوههای متفاوت نمایش خود، خودی جذابتر و مورد قبول را به نمایش بگذارند: ژست عکاسی افراد جدول 15- علت عکس در زنان (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) 72% در زنان و 58% در مردان نشانگر این نکته است که افراد عکسهای صفحه اجتماعی خود را تنها برای نمایش خود استفاده کرده و سایر موارد مانند محیط زندگی، طبیعت و ...
در بررسی ما متنها چندان به عکسها مربوط نبود؛ بهطور مثال، میتوان به یک عکس خویش انداز (سلفی) با فرمان خودرو اشاره کرد که زیر آنیک جوک قرار داده شد بود: آیا از متن برای افزایش توجه و یا توضیح فضای عکس استفاده میشود؟ جدول 17- وجود یا عدم وجود متن در عکسهای زنان (رجوع شود به تصویر صفحه) بیش از نیمی از زنان این نمونه تمایل نداشتهاند که همراه عکسهایشان از متن استفاده کنند.
در ابتدا این پرسش به وجود آمد که آیا زنان در عکسهایی از خود که در محیط بسته گرفته شده، بیشتر بدن خود را به نمایش میگذارند؟ و پرسش دیگر این که آنها چقدر تمایل داشتهاند در محیطهای بسته هم حجاب مرسوم را رعایت کنند؟ جدول 19- رابطه میان فضای عکس و نوع پوشش افراد (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که مشاهده میشود زنان در محیطهای بسته نیز تمایل کمتری به نمایش بدن خود داشتهاند چنانچه بیشترین فراوانی (110 نفر) مربوط به زنانی با پوشیدگی بدن بدون روسری است (36%).