چکیده:
این مقاله منعکس کننده پیمایش نظرات و ارزیابیهای دانشجویان در مورد طرح تفکیک جنسی است که بخشی از پژوهشی جامع است که در این مورد انجام شده است. در چارچوب مفهومی و نظری پژوهش با اتکا به نظرات اروینگ گافمن، ساندرا بم و دیگران و همچنین نقد آنها تلاش کردهام از موضعی بیطرف مسأله تفکیک جنسی را مورد بررسی قرار دهم. جمعیت آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاههای علامه طباطبائی، تهران و تک جنسیتی بانوان است، که از میان آنان 1350 نفر به صورت تصادفی و سهمیهای بر حسب جنس، مقطع تحصیلی، دانشگاه و دانشکده محل تحصیل انتخاب شده اند. نتایج گواه بر آن است که اکثریت دانشجویان دانشگاههای علامه و تهران که مهمترین مخاطب اجرای طرح تفکیک جنسی هستند نسبت به آن مقاوم هستند. فقط 7/13 درصد دانشجویان دانشگاه علامه و حدود 13 درصد دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به تفکیک جنسی در دانشگاه نگرش مثبت دارند. این نسبت در دانشگاه تک جنسیتی بانوان به حدود 31 درصد میرسد. 4/57 درصد دانشجویان دانشگاه علامه خواستار توقف اجرای تفکیک جنسی بودهاند و 1/59 درصد دانشجویان دانشگاه تهران مخالف اجرای این طرح در دانشگاه خود هستند
خلاصه ماشینی:
دیدگاه آنان در مقایسه با دانشجویان سایر دانشگاه از چه وضعیتی برخوردار است؟ پیشینه تجربی و نظری جستجوهای محقق نشان میدهد که در مورد «بررسی و مقایسه تطبیقی آثار و پیامدهای تفکیک جنسی در دانشگاههای ایران»، کاری با محوریت خاص موضوع صورت نپذیرفته؛ معالوصف در این قسمت به برخی پژوهشهای انجامشده پیرامون تفکیک جنسی و مناسبات و روابط و یا پیوندهای میان دانشجویان دختر و پسر که بهصورت غیرمستقیم با موضوع موردبررسی مربوطند اشاره میشود.
گویههای مرتبط با این متغیر که در قالب پرسشهای زیر در طیف لیکرت مورد پرسش قرارگرفتهاند، عبارتاند از: به نظر شما تا چه اندازه تفکیک جنسی در کلاسها موجب شده است تا: • مشکلات اخلاقی دانشجویان کاهش یابد؟ • وضعیت تحصیلی دانشجویان بهبود یابد؟ • به رشد اجتماعی دانشجویان لطمه وارد شود؟ • فضای عمومیدانشگاه اسلامی تر شود؟ • رقابت علمیبین همکلاسیها کم شود؟ • مشارکت دانشجویان در مباحث کلاس بیشتر شود؟ • نظم و انضباط در کلاس حاکم شود؟ • همکلاسیها در برخورد با هم رعایت امور شرعی را بنمایند؟ • امنیت روانی دانشجویان در کلاس درس بیشتر شود؟ • کلاسهای درس شادابتر شود؟ • دانشجویان بیشتر به درس فکر کنند تا به مسائل حاشیهای؟ • دانشجویان نتوانند روابط سالم با غیر همجنسها را بیاموزند؟ • ازدواجهای دانشجویی کمتر شود؟ • عدالت آموزشی مخدوش شود؟ نظر نسبت بهضرورت توقف طرح تعریف مفهومی: اگرچه نگرش افراد نسبت به تفکیک جنسی پیشتر مورد پرسش قرار میگیرد، اما در این بخش مواضع صریح دانشجویان نسبت به اجرای طرح پرسیده میشود؛ نظرات جمعیت هدف طرح تفکیک جنسی در مورد اولویت و فوریتی که برای اجرا یا توقف طرح در نظر میگیرند.